Lilla Retrivermästerskapet 2010

I lördags var det dags för det årliga Lilla Retrivermästerskapet, jag valde av flera anledningar att inte starta Sting, men hussen gav sig ut på banan med Viggo.

Många kända ansikten var på plats och en stor eloge till provledningen som styrt och fixat inför LRM 2010, och som genomförde dagen på ett kanonsätt. Glada miner, en härlig och avslappnad stämning och trevliga funkisar och provledning.

Viggo och hussen gick ut som första startande efter lunchpausen. De var taggade till tusen, kolla själva;



Hur gick det då, jag som matte till Viggo tyckte att han med sina förutsättningar gjorde ett kanonjobb. Jämför man med förra årets LRM, så har den stora biten samarbetet och följsamheten verkligen förbättrats. Danne behövde inte jobba in Viggo på samma sätt som förra året utan Viggo vände mer spontant hem med viltet och plockade dem med varierad spontanitet.

Det som de tappar på är vilthanteringen, men den har inte heller lagts fokus på under året utan vi konstaterade pinsamt nog att sist Viggo arbetade med vilt var på förra LRM. Därav tycker jag att jobbet var bra. Han knäckte tyvärr en svart pippi (ja jag är usel på vad det var för nån) på landmarkeringen, det var den första för dagen, andra markeringen gick bättre. Jag tror att det är ovanan som spelar roll där. Vi får se hur hussen väljer att gå vidare. Han blev rejält peppad iallafall. Många vilt fick han fint i handen. Vattenmarkeringarna gjorde Viggo exemplariskt, snabb ut, rakt på, greppade direkt, vände hem och simmade fort in och bar hela vägen upp till Dannes hand. Det är en vinst i sig.


Söket som tidigare varit en av Viggos stöttestenar, fungerade ok. Han hade en fin fart och sökte motiverat hela tiden men även här ställde ovanan på vilt till det och han hängde över vissa vilt, på dem som Danne såg kunde han peppa på, de andra gick han ifrån enligt domaren men återvände sedan och tog in dem.


Jag tyckte att det var kul att se dem, de har utvecklats massor på ett år och det är kul att se Dannes motivation och träningssug komma tillbaka. Det är huvudsaken tycker jag. För han och Viggo är min och Stings bästa träningspartners och vi vill inte tappa dem =)

Min livskamrat, min träningspartner, mitt allt!

(mitt under söket)

Vi passar även på att gratulera alla nära och kära som uppnådde fin fina resultat på papper eller för en själv! Bra jobbat!


Kommentarer
Postat av: Cinna

Hmmm mycket kan man säga om tjockelabbeViggo men inte är det hans fel att han inte är tränad på vilt iaf..Skärpning !!!!!

2010-09-13 @ 21:39:01
Postat av: Annelie

Japp det var härligt att se dom på G igen, och vattnet det var det inget fel på! Och jag säger som Cinna, inte Vigggos fel att han inte är tränad på vilt!

Stor kram till er alla!

2010-09-13 @ 21:49:53
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Cina

grattis och fina bilder .... det är vä bara att köra på ....

2010-09-14 @ 12:16:09
URL: http://web.comhem.se/javashemsida

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0