Unghundsderby 2010, Björnö Slott

Vi mötte upp Team Limmerhult på lördags eftermiddagen på den Herrgård som vi hyrt över natten. Det var bara vi, de som jobba och miljoner knott där. Uppladddningen började.

Blev inte för sent i säng på lördagen och till skillnad från många andra på herrgården så sov vi riktigt gott. Söndagsmorgonen var ändock seg men vi tog oss upp, promenerade lite, åt lite med betoning på lite frukost, av nån konstig anledning infall sig ingen matlust..

Åsså avfärd mot Björnö Slott med omgivningar. Magen pirrade men inte så att knäna darrade, vi gick ut först på första rutan av Team Limmerhult. Ingen spik men dummien kom in med hjälp av ett fint sökmönster, vi premierades med 17 p.

Andra rutan, såg vi hund efter hund efter hund nolla på. Hjärtat dunkade lite extra men Sting missade helt markeringen, förmodligen på grund av att jag stod för långt åt vänster och hans synfält skymdes av en stor sten, för han låste sig bakom den stenen och jag fick inte ut honom längre förrän han kom in. Antog då att jag nollade, men domaren sa att jag fick en chans till att skicka, där stod jag som ett frågetecken, blev så chockad att omskicket som blev ett linjetag glömdes av och jag glömde trycka honom ut förbi den plats han tidigare låst sig på, tiden rann ut och jag valde att ta in honom, vilket resulterade i dagens första nolla. Tungt!

Tredje rutan, var klurig,  vi fick en som landa svårt. Här gick Sting ut fint, lite för fint och var på väg in i nästa ruta innan jag insåg att jag fick lägga på pipan, försökte dirigera honom till rätt område men han hittade "andra" dummies, i form av kastarens dummies. Varpå Sting tappa självförtroende och tog inte mina försök till styrning. Så efter en stoppsignal valde jag att kalla in honom för att inte låta honom sjunka lägre i sitt självförtroende, vilket resulterade i ännu en nolla, nu var jag mest förbannad. Men som sagt hade vi markerat kastet ordentligt så hade den varit inne, men med unga hundar vet man aldrig =)

Nästa ruta blev ruta fem, här skulle hundarna igenom en liten damm upp på en ö med tät vegetation. Jag bestämde mej här direkt för att bygga upp vårt teamwork igen, då poängen redan var i botten. Så vi jobbade med mycket beröm och signaler som han har befästa och vi tillsammans fick in apporten, men poängen blev bara 14, men för oss var det dagens största vinst, att vända två nollor, jobba som ett riktigt team och plocka poäng.

Sista rutan var ruta fyra, ännu en station med vatten. Självförtroendet var på topp, domaren berömde oss redan innan vi startade, för snygg jacka och matchande koppel och fin kontakt. Det rann av på jobbet, för här spikade Sting sin markering, gjorde en snygg avlämning och kammade därmed enligt domaren hem en SOLKLAR 20 poängare.

Det var underbart att få avsluta dagen med de två sista stationerna. Jag vet att vi kan, men man måste ha marginalerna på sin sida i ett WT och allra helst ett unghundsderby, våra marginaler ramla åt fel håll ett par för många gånger i söndags. Jag visste på förhand att om Sting bara markerade bra så skulle vi plocka bra poäng, för resten är jag inte orolig för. Däremot så visste jag också att om det kom till ett läge där jag skulle behöva dirigera honom så har vi brister, eller inte brister, ofärdiga tecken. Tecken som jag valt att vänta med för att bygga upp hans markeringsförmåga. Vi presterade det vi kunde, vi missade på två stationer och mitt förarjobb hade så här i efterhand kunnat varit bättre. Jag kunde ha hjälpt honom tidigare, jag gjorde framförallt misstag på station 2, att inte stoppa honom och ge honom ett ut tidigare, ett misstag som resulterade i en nolla, men sånt är livet. Bara att bryta ihop, komma igen och lära sej av sina misstag.

Jag är glad över att vi våga ställa upp, jag är nöjd med vår insats även om målet var att inte nolla någon station. Jag försöker se tillbaka på vad vi åstadkom som team, vi genomförde en tävling tillsammans, vår första stora, vi fick testa på det mesta, hela situationen var en erfarenhet i sig, att åka iväg utan sin storebror, att bo borta, att vara på ett område med så många hundar, att jobba i rutor där ca 100 hundar kanske jobbat innan.

Tack alla som stöttade oss i söndags, både på plats och via telefon, ni är guld värda!


Min älskade svarta prins och jag, har bara börjat vår tävlingskarriär, för är det nåt jag blev så är det taggad att tävla snart igen!

Kommentarer
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Hej!!! Bra jobbat, det kan inte ha varit lätt att komma igen efter två 0:ade stationer! Ni är verkligen ett team och det kommer att ge resultat. Det låter som en väldigt rolig tävlingsgren tycker jag! Stora kramar från era fans!

2010-06-23 @ 20:36:48
Postat av: Pia och Hera

Heja er!!!

Vad duktiga ni är!

Grattis till fina resultat som kanske inte alltid syns i listorna men som känns i hjärtat!

Ha en go midsommar!

2010-06-23 @ 21:12:44
URL: http://www.piatricks.se
Postat av: Annette

Grattis Johanna & Sting ni är ett kanon TEAM och detta är bara början!!!

Stor kram

2010-06-23 @ 21:30:46
URL: http://www.waterfreaks.nu
Postat av: Elin me grabbar

Ni är super duktiga! Grattis igen till er fullpottare, klart ni kommer gå låångt!! Kramar

2010-06-23 @ 21:59:48
URL: http://www.signofspeed.com
Postat av: Annelie

Stort GRATTIS!! Modigt att ge sig ut i hetluften, nu är det bara att fortsätta!

P.S Vad jag har väntat på denna blogg, härligt att läsa! Kramisar

2010-06-23 @ 22:46:10
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Matten på Limmerhult

Kul hade vi och en erfarenhet rikare är vi alla, man lär så länge man lever, synd att ni missade Guy igår...det va en kanondag, verkligen..Ha en trevlig midsommar ;-) Kram Kram

2010-06-24 @ 07:17:22
Postat av: Thina o hundarna

Detta tar ni med er o blir en erfarenhet rikare. Kul att ni ställde upp o nu är det bara att jobba framåt. Trevlig midsommar!!!

2010-06-24 @ 08:07:50
URL: http://hotnshamless.se
Postat av: Camilla& Kina

Ni är en erfarenhet rikare helt enkelt,ny lärdom som team!! Strongt genomfört tycker jag !! Ha en bra midsommar/KRAMAR

2010-06-24 @ 21:07:41
Postat av: Johanna & Majken

Grattis till en erfarenhet rikare! =)

Trevlig midsommar! Kram

2010-06-24 @ 22:52:39
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: lena, millie,ebba

Ett lite sent men inte desto mindre Grattis till starten i Unghundsderbyt !! Modigt att du vågade och härligt med den där teamkänslan. Som sagt ni är ju bara i starten av er tävlingskarriär....det kommer bli kanon.

Stor kram

2010-06-26 @ 20:45:14
URL: http://www.goldentjejenmillie.se
Postat av: Olof Lyden (kastare på tuta tre)

Hej.



Ojämna kast?? Jag hade inte ett ända misslyckat kast. Alla hamnade inom en radie på 1,5 meter runt den lilla björken. O för det andra så hade jag apporterna i en gamebag o han va pä väg o stoppa ner näsan o ta en. Därför hindrade jag honom från det. Alla hade samma förutsättningar som du. Tråkigt att behöva skylla på yttre omständigheter för att man inte lyckas med sin hund :-S

2010-06-30 @ 23:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0