Hussen bloggar...

Nu är det färdig tjatat jag bloggar.

Back to Basic...

Den senaste tidens träning under varje promenad består av lätta inkallningar och jaktfot. Har gått tillbaka till grunden och försöker bygga upp vår relation och mitt ledarskap. Apporterings träningen består nu endast av att Viggo hämtar några linjetag på en gång väg med två stora häckar på varje sida för han har en tendens att balla ur på den första dummien han hämtar varje gång vi tränar, det ska bort!!

Har tränat rätt mycket på avlämningar också för han hade väldigt lätt för att släppa dummien när han kom fram till mig men det är det ändring på nu. Tränar mycket på att han ska sitta med dummien under kortare stunder.
Det känns som vi gör framsteg och att han blir en mer och mer lojalare hund att ha och göra med.



                                                                                                 Gammal bild



JAKTEN


Som alla vet så var det jakt på svenksunds marker igår här kommer lite om Viggos insats...
Första skogen vi skulle gå igenom skulle Viggo och jag gå lite efter dom andra och dreva på högerflanken medan som andra gick på vänster sidan. Vi började gå lite sakta och jag släppte Viggo lös så vi skulle täcka lite större område, Viggo fatta inte vad vi höll på med utan tog det mest som en vanlig skogspromenad. Efter att ha gått lite sicksack i hundra meter ser jag ett rådjur til vänster om mig på andra sidan en gran Viggo som var en bit bort till höger om mig såg det inte men jag vände och sprang bakåt och sen till höger så rådjuret inte skulle springa åt fel håll då fick Viggo fart först efter mig sen fick han syn på rådjuret och stack efter upp för ett berg så jag inte såg han längre, var borta några sekunder tills jag såg honom (eller rättare sagt hans reflexväst) igen hundra meter rakt fram, han stod helt still och jag undra vad han gjorde när jag hör en dov bräkning (tror jag) sen kommer Viggo farande fram till mig tittar på mig vänder morrar till en gång och sen sticker iväg igen men bara ca 100 m när han inte ser rådjuret längre så kommer han tillbaka flåsandes.
Sen visste han vad det handla om sprang som bara den resten av dagen med nosen i vädret nosandes efter rådjur (eller en snygg tik vem vet)  

Over and Out Från Hussen


Kommentarer
Postat av: Moa

Ah, fint med rapporter direkt från källan. Hoppas du har lust att blogga ibland nu :) Synes! Natti!

2009-01-19 @ 00:04:42
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Matten

Jag är så grymt imponerad av er, dej! Ni är ett fantastiskt team! Jag ångrar att jag inte släppte Viggo till dig tidigare, men envis som jag är! Skumt det känns att kommentera i sin egen blogg, hihi!



2009-01-19 @ 00:08:32
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Välkommen till cyberspace! Så himla roligt att läsa husses egna ord om livet med Viggo!!! Kan ju dock inte säga att jag är ledsen över att ni inte fick död på något rådjur eftersom de är söta. Lycka till i alla fall tills nästa gång! Och tusen tack för all hjälp med bokhyllan!!!!!!!!!!!!!!!

2009-01-19 @ 01:10:45
Postat av: Camilla&Kina

Snyggt jobbat på jakten av er båda, Viggo letade rådjur länge o väl iaf, det var nog bara sista snutten när Kina kom för nära han blev mer intresserad av henne ; ). Tror som jag sagt tidigare på dej o Viggo! Blir nog ett oslagbart team framemot sommaren!

2009-01-19 @ 13:43:49
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Hanna

Va duktiga ni är som kämpar på, vi hejjar på er! (fast inte i jaktsammanhang, där hejjar vi på rådjuren ;) )

2009-01-19 @ 15:19:47
URL: http://hannaochisa.blogg.se/
Postat av: Pia och Hera

Snyggt jobbat! Både med bloggandet och träningen!!! Ge Johanna en extra kram - jag vet hur mycket det kostar att ge upp träningen med en hund till hussen och dessutom upptäcka att det blir så mycket bättre då!!!

Ha de gott!

2009-01-19 @ 18:23:26
URL: http://www.fampetersson.se
Postat av: Johanna & Majken

Kul att läsa hussens egna ord =) Låter som att ni verkligen går framåt!

2009-01-19 @ 22:23:13
URL: http://jlofgren.webb.se
Postat av: Annelie & Martin

Välkommen till Cybervärlden Danne!! Kul att höra att träningen går bra!! Det blir eller är nog toppen!!

2009-01-19 @ 22:47:10
URL: http://harpo-labradoren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0