Ödmjukare?!

Idag tog jag med mej två dummies ut på vår långa morgonrunda. Finns riktigt bra ställen att träna på utmed Fiskeby rundan! Viggo fick gå jaktfot långa etapper idag med innan vi kom fram till träningsstället.

Det är inte helt lätt att träna apportering själv. Men, fokus idag låg på att se om Viggo gjort framsteg i det egna arbetet. Därmed la jag ut ett sök med endast en dummie a´la Gunilla Wedeén. Fast besluten att han inte fick komma hem tom. Detta var dock inget problem.. då viggo så vackert spårade mej och fann dummien genast! Omstart!! Andra gången band jag upp Viggo och kastade in dummien i samma område utan att han såg. Viggo är dock en målområdes minneshund!! Han kollade alla fejkgömmor och gamla platsen först innan han började SÖKA på riktigt så att säga. Han jobbade jättefint när han väl sökte och det fanns inte någon tillstymmelse till tramsande, kissande eller annat tjaffs!

Lite stadga hann vi med också, han fick hämta in en dummie från en stubbåker, kraftig störning förekom i form av en fasan som legat och tryckt lyfte. Viggo kunde dock fokusera på dummien när han väl skickades. Det var riktigt kul att se!

Imorn, blir det omstart, då ska jag försöka kasta ut dummien i ett nytt område utan att Viggo ser!

Kommentarer
Postat av: Elin me grabbar

De blir kanon... ingen vittring alls. :-) Annars går du ett varv runt rutan och kastar in... då finns en ram runt men ingen hjälp att hitta dummien. Tredje sättet är ju att valla av rutan ordentligt så de finns en massa vittring från dig men inget som går att följa då du gått kors o tvärs. Jätte bra att träna olika varje gång eftersom hunden bara klarar ett sätt annars.

KRAM

2008-09-10 @ 12:28:47
URL: http://www.signofspeed.com
Postat av: Thina Bella Delfi

Nej vi ska inte tävla spår utan jag ska vara spårläggare åt SBK på lördag. Riktigt så duktiga är vi inte än! Men om ett år kanske. Ha det toppen

2008-09-10 @ 13:34:36
URL: http://goldenmudi.info.se
Postat av: Camilla&Kina

Duktig du är!! Träna vidare du!! KRAMIS

2008-09-10 @ 17:27:06
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Sarah, Yoggi &Harry

Det var väl kanonbra gjort av honom!!! Mina grabbar hade lätt dragit efter pippin...

2008-09-10 @ 21:05:58
URL: http://yoggithedog.blogg.se/
Postat av: Pia

Tack så jättemycket för grattisen i min gästbok. Det ska bli sååååå kul att få halvsyskon till Oskar. Lycka till med träningen//Pia

2008-09-10 @ 23:16:31
URL: http://www.upswing.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0