Matte tänker till....

Jaa det är sant.. Idag och igår kväll har jag tagit mig en riktig funderare. Jag har plöjt igenom boken "Retrivern som apportör" och tagit mej en ordentlig funderare. Det behövdes, det behövdes strukturera upp en plan för vår träning för att vi ska kunna jobba mer målmedvetet.

Planen som jag kommit fram till är att i allra största mån undvika att utsätta oss för situationer där vårt samarbete tenderar att brista.. efter träningen häromdagen känns det som alla situationer, men jag vet att vi kan funka när vi har bra tidpunkter.

Träningen kan delas upp i olika miljöer och delar:
Miljö:
Inne
Ute,ensamma
Ute, samträning

Delar:

Ledarskap
Samarbete
Dirigering

Inne nöter vi främst byteshandel med åtråvärt bytesgott från min sida, men med rätt ordentliga krav på Viggo. Ingen tvekan om avlämning o i handen.  Då belönas man ordentligt. Jag äger sakerna hemma, kan neja honom då han försöker plocka dem spontant, de är ju mina. Men belönar för fulla muggar när han vill komma med nåt till mig och jag inte sett honom plocka upp det. Detta ska främst stärka mitt ledarskap  och genom det även vårt samarbete. Målet är att han alla gånger leverar till mig i handen utan tvekan och låter saker som ligger ex vantar och sådant vara då det är mitt och mitt ledarskap är så pass starkt att man inte stjäl ifrån ledaren.

Ute ensamma, kan vi bra dagar utnyttja vårt flow och lugnt och sansat testa av hela moment. Detta ska ske under sådan kontroll att han inte kan misslyckas eller lyckas hur man nu väljer att se det. Även här fokuserar vi på samarbetet och mindre på bytet/dummien, matte erbjuder åtråvärt gotte och Viggo bjuder fram bytet/dummien. Målet är att momenten ska fungera när vi är själva utan störning innan vi tar det vidare till samträning.

Ute, samträning, för att inte tappa allt socialt och all träning med andra hundar och mer störning så kommer jag att under samträningarna fokusera på  samarbetet i  samband med transporter och jaktlydnad, där vi inte blandar in något byte/dummie, för att ännu en gång undvika misslyckanden. För att kunna träna ytterliggare något ute ihop med andra, kommer jag den kommande tiden att fokusera på dirigeringsövningar. Detta kommer att ske under ordnade former med korta avstånd med fokus på dirigeringen och inte på bytet/dummiens inleverering eller avlämning. Självklart ska de levereras in utan trams, men det är inte det som är fokus, utan det är dirigerbarheten. Har en plan med olika övningar som vi kan träna upp detta genom. Målet med detta är att öka samarbetet och ledarskapet genom att visa att genom att lyssna på matte /låta sej dirigeras uppnår man gotte/mys med matte.

Detta är den plan jag har formulerat nu för oss. Beroende på hur det går kan ju den självklart revideras. Jag hoppas dock innerligt att detta är rätt plan för oss.. Som Moa säger 

"plan your work and work your plan"


Kommentarer
Postat av: Angelica

BRA JOHANNA!!!!!!!!!!!

2008-03-29 @ 21:06:00
Postat av: Moa

Du är duktig du! Bra plan! Men det var nog Bob Bailey som sa dom orden före mig ;-)Finns här och stöttar vet du! Kram

2008-03-29 @ 22:09:25
URL: http://lucasflock.se
Postat av: lena,millie,ebba

Kanonbra !!!! nu har ni alla förutsättningar att lyckas :D
Kram

2008-04-02 @ 14:22:30
URL: http://www.goldentjejenmillie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0