Underbara marker, underbar hund och underbart sällskap!

Idag lördag, var vi utbjudna till labbevänner så vi tog med oss några goldenvänner å åkte dit =) För att få lite nytt blod i träningsgänget å nya marker! Tack ännu en gång Camilla för din/er gästfrihet =) Vi kommer gärna tillbaka.

image867
Camilla och Kina tränar stadga!

Vi gick en liten promenad en bit in i skogen från deras hus fram till en kohage! Vilka omgivningar! Ge mej ett hus! Nu, hyres eller vad som! Ge mej!

Så till träningen då! Viggo var för ovanlighetens skull först ut idag. Vår träning var upplagd precis som den jag gjort på hemmaplan hela veckan. Genomfördes i princip så, med undantag för ett litet sök med pepping! De nya markerna innebar lite fokuseringsklurigeter för Viggo men inte så det resulterade i olydnad utan snarar i förvirring. Men med pepping så klarade han uppgifterna galant!

Inledde med lite lydnad samt samarbetsövning. Kopplade honom lös på ett fri kommando och visslade in honom emellanåt. Var lite klurigt då han nästan var för lydig och inte lämnade min sida särskilt mycket. Så vi gick ganska snabbt vidare på samarbetsövningen, när jag märkte att han var alert och med mej! Gick fram o tillbaka, runt å runt på ett rätt stort fält å droppa vår lilla bebisdummy, i början utan att trigga honom utan bara la dem framför för att sedan på slutat tjonga iväg den. Viggo uppförde sig galant. Hämtade den o vände upp till matte så som vi lyckats med under veckan. Han verkade inte störd av varken de andra hundarna eller omgivningen o de andra människorna. Superhärligt! Vi jobbade ihop! När jag kände att han var i min hand så bröt jag.

image858
Team Leverpastej =) Full koncentration, lägg märke till Viggos öron. LYHÖRD!! (Foto: Moa)

Började sedan med ett linjetag, med en liten gran som målpunkt. Viggo hade lite problem att gå rakt idag, terrängen var aningens frusen å ny. Men när jag peppade på honom greppade han dummien å kom fint in med den. Sedan tänkte jag/Angelica om å hon gick istället lite triggande ut med den å stannade kvar i målområdet. Nu hade jag vaknat och stöttade honom bättre med UT, UT UT och sedan JA ja ja, när han var nära! Nu var tveksamheten som bortblåst även om han fick jobba lite. Sista skicket var strålande. Jag peppa ut med ett UT, manade på med ett Ja å han tog den direkt!

Efter det var det dags för en enkelmarkering med en rishög som målområde. Inte särskilt långt avstånd. Viggo fick slå på nosen lite men hittade den relativt direkt å vänder så fint upp emot mej o kommer utan trams in! UNDERBART! När den gick så bra kände jag att det fick räcka.

image859
image862
image861
Matte jag kommer nu, till dej bara dej! (Foto: Annelie)

Så jag avslutade med ett minimotivationssök, där jag skulle peppa honom. Han sökte fint, tog sej över is för att plocka dummien åsså in igen! Så galet roligt att se honom jobba nu. Han behöver lite motivering och pepping men åå vad han jobbar! Ihop med mej inte mot mej =)

image863
Med siktet inställt på matte! (Foto: Moa)

image860
Nöjd matte! Hund väntar på belöning! Dummien safe i mattes knä! (Foto: Annelie)

Vi körde idag för första gången sedan "trots" utan varken lina, sele eller koppel! Å han gjorde suveräna inlevereringar. Kanske inte bästa avlämningarna men HEJ han kom in utan trams å extravarv på eget initiativ! Det är dit jag jobbar för att komma ett bra tag nu å äntligen ÄNTLIGEN har det börjat ge resultat. Det är en helt annan hund att jobba med nu! Vi jobbar ihop i ett team. Det är UNDERBART! Tack allihopa för idag! Vilken dag! Alla hundar var makalösa!


Mattes fina hund! Ursäkta egotrippen men är såå glad över honom idag!
image864
Poserar i solen!
image865
pausmyser!
image866
Nytt träd och egenfixad rosett i kopplet =)

Nu ska en utpumpad, överlycklig matte, softa i soffan o ladda inför kvällens pokeromgång =) Hunden är minst lite utpumpad och sover nöjt under mina ben!

Kommentarer
Postat av: Alma

Jag mailade till Mary i veckan (nere i Blekinge) och meddelade att vi kanske skulle vara med i fortsättningsgruppen i alla fall. Hon hade räknat med det, men jag blir verkligen tveksam när jag läser hur långt ni har kommit med lydnad, jaktträning och hela köret. Ja, ja, vi får väl se. Om inte annat får väl Alma och jag titta på när ni andra tränar.

2008-02-16 @ 17:00:35
Postat av: Annelie & Martin

En egotripp måste man få ta sig ibland!! Ni är så duktiga!! tackar för en urhärlig dag!! (Tror jag blev lite solbränd eller är det lite utmattnings rött i anskiktet))Kram

2008-02-16 @ 18:01:04
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Camilla & Kina

Vad duktig han blivit Viggo, detta väcker hopp för en labbeägare med trotsig "hormontjej" jättekul att ni kom ut idag vi hänger gärna med igen, och vill absolut att gänget kommer tillbaka!
KRAM Camilla & Kina :)

2008-02-16 @ 19:08:06
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: lena,millie,ebba

Härligt när man ser resultat !!!
Vet precis vad du menar när man ÄNTLIGEN ser att hur det går framåt när man jobbat hårt.
Kul att läsa om både duktig hund och glad matte ;o)
Kram

2008-02-20 @ 21:05:33
URL: http://www.goldentjejenmillie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0