Nya marker = aningens ofokuserad

Idag körde jag o Viggo för tredje dagen i rad vårt lilla träningspass. Solen lyser ute å jag var sugen på lite ny miljö. Istället för att gå till vårt inkörda fält tog jag risken att byta ställe. Vi traskade istället bort till himmelstalundsområdet och den lilla skogen med elljusspåret. Vi behövde ju verkligen inte elen idag men omgivningarna där är rent av perfekta för lite apporteringsträning i stan =)

Liksom jag väntat så innebar den nya miljön en del störning för Viggo. Det märktes främst när vi kom fram och jag inledde med inkallning och stanna signal. Han var galet ofokuserad och allmänt disträ. Istället för att bråka fick han gå lite fint vid sidan innan jag kopplade och höll honom kort och nära utan några utsvävningar. Mest för att demonstera mitt ledarskap en aning. Vi gick en bit in och upp för ett berg åsså ner igen, hela tiden med Viggo tajt kopplad vid min sida. Efter ett tag hade han fin kontakt och vi gjorde ett nytt försök med inkallningsövningarna.

Denna gång var han alert och med på noterna. Slutsatsen som jag kan dra av detta är att när vi kommer till nya ställen nu i början ska jag låta honom vara kopplad lite längre, så vi kan kolla av området tillsammans för att sedan gå vidare när intresset för miljön släppt en aning och fokus igen ligger på mej och vårt samarbete.

I o med att dagens miljö bjöd på lite mer utmanande skogsmiljö. Blev det naturligt en stegring i svårighetsgraden för viggo. Ingen enorm men märkbar. Allt var inte längre lika synligt. Linjetaget blev inte utmed en lika rak och tydlig linje utan han fick idag pröva att gå på mitt tecken ordentligt. Första skicket gick han inte tillräckligt långt ut utan han göra ett litet närsök. Helt okej, då det är lättare att träna det när det kommer fram naturligt. Jag hjälpte honom på traven med ett uppmuntrande JA och närsökssignal, strax därefter hade han fått nos på den.
Nästa skick var rakarare och renare, rätt ut på dummien direkt. Inget problem inte heller när jag backa en aning och han fick ett längre skick. Linjetagen känns verkligen superbra, här är vi på god väg!

Avslutade med tre enkelmarkeringar. Idag var terrrängen lite svårare som jag önskat och markeringen var inte synlig efter att den landat. Vad jag kan se så går Viggo mycket på minnet, den första tog han direkt (den låg relativt nära), den andra som låg en bit längre bort fick han söka lite efter då han först gick till platsen där den första markeringen landa. Kan inte avgöra om det är bra eller dåligt?! Vill ju ha honom att gå direkt ut på markeringen utan att behöva söka nämnvärt eller?!

Hmm aningens förvirrad här!

Hursomhelst det jag strävar mest efter, att få in dummien utan fjant fungerar så jag är supernöjd ännu en dag. Viggo visar att han mognat o jag på diciplin genom att ha tränat målmedvetet tre dagar i rad =)

image857
Vi mognar, vi samarbetar vi gillar det!

Just det måste nämna en icke hundrelaterad sak med. Idag på självaste alla hjärtans dag fick Danne äntligen känna om än svagt men det var en liten spark imorse som han faktiskt kände utanpå =) premiär!!

Kommentarer
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Vad kul att ni hittade den skogen, jättesmart träningställe ju! Vi var ute vid Eken och det var oxå ett bra st'lle, hoppas ni kan hänga på någon gång! Kram!

2008-02-14 @ 14:45:29
Postat av: Alma

Vilken underbar bild på Viggo.

2008-02-14 @ 15:54:56
Postat av: Angelica

Åhhh bästaste presenten han fick din danne då!!!
va duktig du är med träningen.
Kanske kan ses någon dag o träna lite... bara i stan ta en promenad och ses någonstans mott emellan ;)
Krrraaaam

2008-02-14 @ 17:20:16
Postat av: Mia

Hello! Hörde ett rykte om att ni vart i Sälen oxå (tror väl d va i Sälen ni va iaf=)) Blev d någon skidåkning? Jodå allt är bara fint me mig! Hur är det själv?? Ja det ska bli väldigt kul å börja på Ekerum, lite roligare än sommarjobba i Falköping=) Läste någonstans att du oxå skulle jobba i reception någonstans, stämmer detta?=) Ha d toppen!! Kram,kram!

2008-02-15 @ 09:40:06
Postat av: Annelie & Martin

Oj vad du tränar, jätte kul att se eran utveckling!! Bästa Alla hjärtans presenten till lilla pappsen!!!
Kram

2008-02-15 @ 19:20:05
URL: http://harpo-labradoren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0