Miniträning!

Miniträningar är vårt nya ledord! Lite i taget! Korta stunder lite här o var!

Igår när jag stekte falukorv, klickade vi lite apportbocksträning. Att plocka upp från marken å bjuda fram den till matte o inte bara upp o spotta ut den utan hålla kvar en ministund! För detta fick Viggo små små falukorvsbitar å ett klick, såvida matte var nöjd med bjudningen. Riktigt bra miniträning, med knappt 15 små små korvbitar.

Stärkt av nattens sömn å taggad på apportering fick en valpdummy, klickern å frolic följa med ut på morgonrundan. Lite kisstid fick Viggo på vägen bort till fältet. Väl där började vi med lite samma som med apportbocken fast ute med en dummy. Han fick plocka upp å gå emot mig. Klicket kom när han bjöd fram den till min hand. Ökade svårighetsgraden något efter ett tag genom att istället för att stå framför honom, börja gå. Då fick han välja på att bjuda upp den vid sidan eller framifrån. Inga egna turer eller trams här trots att vi inte hade varken halsband, koppel eller lina på.

Bröt och starta upp en ny övning. På fältet finns en radda med träd, en naturlig linje. Viggo fick utmed dem tre linjetag med olika längder. Jag klickade då han tryckte dummyn i min hand. Såna raka naturliga skick och ingångar har vi nog aldrig haft. Full fart med glädje in o lämna av! Jag är klickerfrälst igen! Måste vara den som innebär sådan glädje för Viggo i samband med att matte tränar utan nervositet eller för höga, olika, korkade otydliga krav.

Kunde inte sluta så jag tog en kort paus och testade tre enkla markeringar på öppet fält, dock kastade av mej själv från utgångspunkt eftersom jag var själv. Viggo satt kvar fint utan hjälper. När han fokuserade på dummyn, skickade jag honom. Märk min förvåning när han på eget initiativ vänder upp med hög fart och trycker dummyn i min hand, gång efter gång =) Inga runder varken innan mej eller bakom mej! Så NÖJD!

Där slutade vi på fältet för idag å Viggo fick rejsa fritt ömsom gå fint brevid! Han håller gärna kontakten å vänder upp å kommer in med jämna mellanrum. KUL!

Utanför fältet finns en liten bergsknall. Markeringar är inte Viggos starka sida. Han markerar rätt dåligt har jag märkt. Tror detta beror på att han oftast inte får träna det samt att det vanligtvis sker på öppenmark. När jag nu ökade svårigheten o kastade den upp för slänten i löven såg jag problemet tydligt. Viggo fokuserar bra men lite för kort tid. Däremot använder han nosen galet bra. Han jobbade o jobbade o tillslut så fann han den o vände upp å gjorde ännu en snygg inleverering! Å det var ju dem jag egentligen ville träna så jag är nöjd ännu en gång. Fick ju fram ett naturligt sökbeteende som var bra =)

Resten av promenaden var det bara ren o skär promenad vad allt det innebär för oss nu. Kissa vid tillåtelse o gå fint vid sidan i koppel! är galet nöjd! Nu vill jag ut i skogen till helgen! Nån mer?!

image852
Längtar till Internatet! Hoppas på strålande väder o gott sällskap!
Här som ni ser PAUS utan Fika det måste det bli ändring på =)

Kommentarer
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Vad kul att det gick så bra!!! Klicker 4-ever! Hoppas ni får en trevlig helg i skogen. Kram!

2008-02-12 @ 12:00:40
Postat av: Hanna

Va kul med en så taggad matte =) (och hund såklart) Hade vi bott lite längre hade vi mer än gärna följt med... kraam

2008-02-12 @ 12:54:01
URL: http://hannaochisa.blogg.se
Postat av: Camilla & Kina

Halloj!
Länge sedan, Kina är mer vild än tam för tillfället, skulle vara kul och träffas, om du eller ni vill komma till vår skog, alternativt någon annan skog så vill vi gärna vara med i helgen , om inte annat så passivitetsträna samt titta när andra hundar jobbar! Hör av dig!
KRAM CAMILLA O KINA

2008-02-12 @ 19:56:06
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Angelica

Ni labbe människor måste lära er att FIKA är VÄLDIGT viktigt i en träningssituation ;)

2008-02-13 @ 10:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0