Årskrönika 2008 del 1

Hakar på de flesta andra och ger mig på en årskrönika. Har ju som ni vet hänt en hel del stora grejer i denna flock detta år, ska försöka sammanfatta det i bilder och text.

Januari:


1:e
Vi firar in det nya året med ett riktigt hundgäng, med på promenaderna var även min farbrors dåvarande hund Ronja, allt som allt var det 4 tvåbenta (5 med stina i magen) och 5 fyrbenta som firaden in det nya året.


7:e
Snön kommer och går, men vi blir fyra i flocken tillfälligt då Goldentiken Isa kommer på ett månadslångt besök. Våra vänners hund tillika Viggos brud.


Jag satte även upp mål för 2008 där jag tyvärr måste meddela att jag endast lyckdes uppnå 2 av de uppsatta målen,samt en bit på vägen mot SVCH, med godkänd anlagsklass. Jag startade LRM med Viggo i dummieklass, något jag är vansinnigt stolt över, då jag precis blivit mamma och haft fullt upp med annat inför starten samt så fortsatte jag hela året jobba på min roll som ledare.

Februari:
Var månaden då matten fick ett vikariat på ett hotell i stan och Viggo för första gången fick uppleva hur det är att ha en jobbande matte och husse.

2:e
inledde månaden med en resa ner till gamla hemstaden Kalmar, där Eea vår gamla tränare och vän skakade om oss båda (mej och Viggo) fick mkt att tänka på rörande hunderiet.

7:e
Vi hann i princip hem och vända innan vi packade om och for norrut mot Tandådalen istället, med min familj. Jag som gravid vågade mig på en dags åkning, vilket resulterade i hjärtklappning hela kvällen, oops! Viggo njöt i fulla drag av snön.


Resten av månaden tränar vi på, mycket miniträningar på hemmaplan som faktiskt ger bra resultat som visar sig när vi kommer ut på samträningarna med det underbara träningsgänget. Vi tränar på lite nya marker och platser, med blandade resultat, men verkar nöjd av vad jag kan läsa i bloggen.

Mars:
1:e
Vi införskaffar oss en ny bil, en riktig jägar/familjebil en Volvo Cross Country XC70, därmed lägger vi ut vår kära Audi på blocket, dock skulle det dröja till juni! Innan nån insåg vilken underbar bil vi sålde.



Under hela månaden blir Grannarna/Grabbarna bus och Viggo där inkluderat blir mer och mer samspelta, vi hjälps åt med hundvakt och vår bonusflock bildas kan man väl säga.


Annars växer magen så det knakar denna månad;
8:e                              15:e

9:e
Viggo apporterar fågel ordentligt för första gången, jobbar bra och lämnar av fint.

April:
En händelserik månad som till viss del var rätt tung då min faster gick bort men som samtidigt bjöd på många roliga händelser som gör att jag minns April månad som en bra månad

7:e
Äntligen efter mycket om och men, ingen snö och hela domarfötter får vi till ett anlagsprov tillsammans med träningspolarna Moa, Lucas och Oscar far vi iväg. Hem kommer tre nya godkända anlagshundar, varav viggo fick denna fina kommentar: " Han har ett bra tempo, spårsäker, ett väldigt spårintresse, mycket bra!"


Hela duktiga gänget! Själv är jag bara fotograf!

19:e
Vi åker på det årliga jaktinternatet med Labrador Blekinge och tränar för danska instruktörer, en höggravid matte, ett klurigt språk, lite halvjobbiga rumskamrater (snarka och skällde) samt en hund hög/låg på fästingmedel. Inte bästa förutsättningarna men är ändå mycket nöjd. Viggo höll ihop så gott han orka med, trotsa inte och apporterade både vilt och dummies med och utan skott. Matten höll med ihop så gott som hela internatet överlämnade hunden till hussen sista dagens övningar samt under den årliga utställningen.




24:e
Mattes och husses prins fyller 2 år, vi hoppas på att trotsmonster, muppigheter och andra udda beteenden ska börja suddas ut.. om de gjorde det.. inte en aning!


Maj:
Maj månad var en överraskningarnas månad. Stina chockade oss alla och tittade ut en månad för tidigt, Viggo fick hastig som lustigt flytta till bonusflocken då vi fick tillbringa lite tid på sjukhus och livet förändrades radikalt över en natt.

1:e
Jag utlyste en MINI tävling, där man fick gissa på födelsedatum, vikt, längd och ge namnförslag. Alla var hopplöst långt ifrån!


(7:e maj)
3: och 6:e
Tränar vi jakt i godan ro, kroppen börjar bli trött men jag trodde det var långt kvar så jag tuffade på! Kanske lite lugnare

5:e
Rensar vi som galningar i källaren! Ner med saker, ut med skit! Allt för att förbereda Minis ankomst, tyckte vi var ute i god tid men icke!

11:e
Natten till den 12:e maj åker vi in till sjukhuset och förlossningen, efter en lång kväll på jobbet med mkt sammandragningar och flytningar trodde jag, men icke det var tidig vattenavgång och Viggo flyttade till Moa och grabbarna morgonen den 12:e.

15:e, 22.13
Föddes äntligen vår lilla flicka med akut kejsarsnitt, efter ett par dagars hårt kämpande för att föda normalt. Vi svävar på moln, allt är puderrosa och vi sniffar bebis ett par dagar till på BB. Tävlingen som jag utlyste i början av månaden blev därför en riktig kuggfråga. Stina föddes 15:e maj (bf 12 juni), 3115 gram tung och 46 cm lång.


Resten av månaden är väldigt bebisinfluerad, vi går första barnvagnspromenaden, jag tjuter som en gris vid amning då det gör vansinnigt ont, mitt snitt gör ont, jag fåt inte bära, inte skjutsa vagnen, inte gå med viggo bara snusa bebis. Rätt nöjd ändå!

Juni:
1:e
Stina flyttar till egen blogg, då Viggos blogg blev överfull av rosa babyskimmer och barnprat.

8:e
Känner jag mej redo för ett träningspass med Dåren igen, jag tar med mej Stinas mormor, Stina och hela den packningen och ger mej ut till Svensksund för lite "träning" vet inte hur mkt jag fick gjort men det var gutt att komma ut och iväg, tror dagen nästan slog värmerekord.


(stal den av Camilla och Kina)

Vi fortsätter träna en del i Juni, hussen/pappan är underbar och följer med ut i skogen och tar hand om Stina då jag är den gående mjölkbaren så måste hon ju hänga på. Snacka om friluftigt barn från start! Lika smidigt med småbarn sommarhalvåret som men valpar. Träningen fungerar jättebra för mig och Viggo. Kan väl bara konstatera att lite konkurrans och ändrade regler hemma har gett goda resultat på Viggo!





Fortsättning följer imorgon!



Kommentarer
Postat av: Camilla& Kina (Pelle)

Helt sjukt vad som händer på ett år, ni som fått "mini" vilken handler och friluftstjeja helt enkelt, när får Stina sin första hund?? Ha ett riktigt gott slut och gott nytt år!

2008-12-31 @ 11:07:17
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Pia & Hera!

Härligt att läsa om andras årskrönikor! Speciellt att läsa er eftersom ni är nya bekantskaper för mig!

Önskar bara att jag kunde hitta tid och inspiration att göra detsamma...

Väntar med spänning på fortsättningen och önskar samtidigt Gott nytt!

2008-12-31 @ 12:05:05
URL: http://www.fampetersson.se
Postat av: Annelie & Martin

Väntar med spänning på del 2!! GOTT NYTT ÅR!!

2008-12-31 @ 12:32:43
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Elin me grabbar

O de va bara första halvåret :O Ja 2008 kommer ni alltid minnas.

Gott Nytt År!!

Kram

2008-12-31 @ 12:38:51
URL: http://www.signofspeed.com
Postat av: Thina o hundarna

Vag grejor det hänt. Minis ankomst var kryddan på hela året. Gott slut o GOTT NYTT ÅR! väntar med spänning på fortsättningen.

2008-12-31 @ 14:38:36
URL: http://goldenmudi.info.se
Postat av: Johanna & Majken

Håller med Elin!! :O och ser fram emot nästa halvan! Kram & Gott nytt år!

2008-12-31 @ 16:51:48
URL: http://jlofgren.webb.se
Postat av: Fia

Härlig första del av året som gått, väntar med spänning till nästa del. Blir lite sugen på att göra detsamma, summera ihop året som gått. Gott Nytt År till er alla med stor kram från Fia och Alex.

2008-12-31 @ 19:57:58
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0