Träning i värsnäs!

Idag har solen som igår lyst med full kraft! Underbart! Isa och jag har dock pluggat större delen av dagen. Men en liten sväng till värsnäs hann jag å viggo med. Skulle bara friska upp minnet lite å kolla vad som fastnat å inte fastnat efter helgen!

Vi hittade ett stort fint fält å träna på strax innan man kommer till golfbanan. Där backade jag ner bilen mot öppningen på fältet å testade viggo lite med att han skulle stanna i bilen med öppen lucka. Känner att det varit lite si å så med den saken på sistone. Han har fuskat lite,men då åker han snabbt in igen så den vägen kommer han allt annat än snabbt ut!

Hursomhelst väl ute ut bilen, började vi med lite fotgående med snabba halter och vändningar. Viggo hängde på bra, han hamnar lite bakom i svängarna men på Lenes inrådan så lutade jag mej lite framåt för att öka farten, en strategi som funkar till viss del. Korta stunder går det men sen hamnar han bakom igen. Det handlar om att öka motivationen, vilket jag hoppas få hjälp med under träningarna på bruksan.

Sedan började vi träna några inkallningar med visselpipa från stanna kvar kommando och ifrån hopp å lek. Pipan funkar bättre å bättre hela tiden, får inte glömma hit kommando med rösten bara. Enda gången jag fick dubbelvissla idag var då han pausade å kissa. annars lyckades jag avbryta kaninpluttnosningar å annat skoj.

Efter denna uppvärmning så plockade jag fram en dummie å började köra lite bakvänd apportering. Denna övning verkar ge resultat ena gången å andra gången undrar man om jag luktar illa för viggo gör allt för å komma iväg med dummien =) Men emellanåt så greppar han dummien fint å stannar invid mej utan att jag får "mordhålla" å tatag i kopplet utan han stannar frivilligt å det är precis det jag vill uppnå med denna övning.

Det känns att unge herr Viggo trotsar mer å mer, det har faktiskt funnits en tid då han fint apportera allt till mig och Danne. Småsaker märks det i som att han heöt plötsligt inte kan sitta kvar på kommando, något som aldrig tidigare varit något probem. Men det är bara å backa några steg å nöta grunderna! På torsdag börjar lydnad ettan så då kan vi iallafall få hjälp å tips! det ser vi fram emot!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0