Framme i Norrköping, resumé av kursstarten!

Japp då var vi framme i Norrköping.

Igår var det ju som jag skrev kurstart på apell/lydnad 1 kursen... å det känns riktigt bra. Vi har en del å jobba på men det är ju därför vi är där. Igår inleddes träningen med gemensam kommendering i fotgåendet. Vi skulle jobba på att hålla huvudet högt men att hela tiden prata och uppmuntra hunden att tycka att det är roligt! Tyckte fotgåendet funka riktigt bra. Vi inriktade oss på tempoväxlingar i högersvängar för att få med hunden så den inte halkar efter, en taktik som verkligen funkar på Viggo. Sedan körde vi även ett flertal halter. Det var mycket nyttigt att bli kommenderad för min del kände jag. Jag har ju hörsel som en kratta men kämpade å hörde de flesta kommenderingarna =)

Efter fotgåendet tog vi en mikropaus å lekte med hundarna för att sedan varva ner dem å köra en platsliggning. Tog det säkra före det osäkra och valde att hålla avståndet på koppelavstånd. Viggo trilskades lite i själva läggandet, men väl nere så låg han lungt å fint med uppmärksamheten riktad på mej! Nöjd! Vi körde även en platsliggning på slutet av passet med, denna gång tedde sig Viggo mer orolig, skruvade på sej å reste sej upp en gång. Jag tog honom bara tillbaka till sin plats å började om och gav honom mer stöd under tiden, vilket gav resultat denna omgång låg han lugnare.

Vi körde även en kort inkallning, även den under kommendering. Detta funka kanoners, över förväntan. Viggo kom in fint på min vänstersida utan att jag styrde in honom med handen. Toppen, det trodde jag inte! Kul! Krävs självklart mer träning men kul å se framsteg!

Efter pausen körde vi en tandvisning. Viggo folkkär som han är ville gärna hälsa på Lollan (dagens inspektör =) ) men han fick ingen utdelning för det å till slut så insåg han att matte skulle hälsa först å han sen. Lyckan var total när han äntligen fick kontakt å tandvisningen kunde ske utan problem!

Vi började även träna på läggande under gång, direkt in i hetluften, ingen vila här inte! Viggo tenderar att ha hög rumpa när man med styr ner honom med godis, den vill liksom inte landa. Men efter några envisa försök så damp även den ner av bara farten. Vi gick sakta fot framåt å sedan kommenderade jag ligg å böjde mig ner med honom, nrä han låg klev jag runt så att jag stod strax framför honom, gick tillbaka satte mej på huk å berömde! Åsså upprepade vi detta ett antal gånger. Skönt å få hjälp från början med momenten så man inte gör fel liksom!

Till nästa gång ska det som alltid tränas på inkallning, fotgående och självklart det nya läggandet under gång. Nästa gång ska vi även introduceras i apporten i både lydnaden å apellen. Gillar dubbelupplägget!!

Nu natti natti! Sov gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0