Dag 2, weekendkurs i apportering och jaktlydnad: Förmiddagen!

Kan klart erkänna att huvudena var tunga hos både hund å människor i detta hushåll igår, å imorse när klockan ringde, kändes det i kroppen. Jag hade träningsvärk! Komiskt! Viggo drog ändå inte alls mycket igår.. men men.. På med mjukisdressen å ut på kisserundan. Efter några bebiskissningar så lyfte stora pojken på benet.
In igen, packa väskan, äta frukost åsså iväg igen, mot Karlskrona, Säby.

Väl på plats kunde vi konstatera att det var sämre väder, fler trötta huvuden å kroppar, lite mer lera men EN MASSA GLADA MINER Å BRA HUMÖR!! Som upplagt för ytterliggare en underbar träningsdag! Lene konstaterade genom att titta på hundarna att de var trötta å att dagens pass skulle anpassas därefter.

Vi inledde dagens pass som igår med jaktlydnad. Vi gick i ring, med tempoväxlingar, gick sicksack med och utan koppel. Lene noterade en klar förbättring från gårdagens morgonstund, mycket bättre kontakt bland alla konstaterade hon. Efter denna uppvärmning av hund och förare delade vi in oss i två grupper. Den ena gruppen körde en dirigeringsövning å vår grupp tränade stadga. Vi stod i en fyrkant å kastade två dummies emellan oss, medan hundarna satt fot vid sidan av föraren. Detta fixade vovvarna perfekt. Jag är mer än nöjd med Viggo, han stimmar inte upp sej, utan behåller sitt lugn å sitter fint vid min vänstra sida.

Sedan blev det paus, för att rensa huvuden å sedan ta tag i en dirigeringsövning. Denna övning gick till så att vi en och en jobbade tillsammans med Lene. Jag satte viggo med ett sitt, stanna kvar kommando, tog med mej en dummie och gick ca 20 m rakt ut, visade Viggo tydligt vart jag jag la den. Gick sedan tillbaka till Viggo och skickade honom med ett ut kommande kombinerat med en tydlig handvisning (eller vad det kallas), när Viggo närmade sig dummien så visslade jag korta korta intensiva visslingar hela tiden till han greppade dummien. Då visslade jag hit-signal, med hjälp av Danne som styrman vid linan så kom Viggo fint in till mej efter att jag gjort mej så rolig jag bara kunde! Duktig pojke. Han hajade alla steg utom just den lilla biten att han ska komma till mej med dummien =) Men det kommer. HA BARA IS I MAGEN, som Lene säger! Jag såg under dagen när vi upprepade denna övning stora framsteg från Viggos håll, vissa av gångerna kom han superfint in till mej. Träna Träna Träna!

Efter nästa paus visade Lene oss hur man kan lära in och träna på häger och vänster dirigeringar. Detta gjorde vi på detta sätt. Jag satte Viggo på ett stanna kvar kommando och ställde mej knappt två meter framför honom, medan Lene la ut en dummie på höger resp. vänster sida som viggo noggrant följde med blicken. Därefter instruerade Lene mej att böja på benen och gunga, placera händerna i vad man kan kalla "Luciaposition" å sedan skicka Viggo mot den han tittar på med handvisning åt det hållet å Höger/vänster. En tanke som slagit mig under kvällen är att det är ju mitt höger och därmed viggos vänster å tvärtom... Hmmm?? Men som Lene sa de går på din handvisning inte höger eller vänster vi kunde lika gärna säga korv å leverpastej =)

Efter dessa övningar, fick vi träna på egen hand på de övningar som vi kände för å som hunden orkade med. Danne å jag körde lite bakåtvänd apportering med vårt lilla bustroll å det funka faktiskt riktigt kanon. Sedan testa vi en rakt fram dirigering å även den lyckades så då tog vi lunch, för att sluta på topp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0