Sist men inte minst, träningskväll

Ikväll har det ju även varit kurs på bruksan.. Idag skötte sig faktiskt Viggo toppenbra! Är stolt, nöjd å glad! Träningen idag gick ut på mkt stanna kvar å inkallning å så klart kontakt hela tiden!
Detta utfördes i olika former å olika övningar. Får se om jag minns alla!

Passet inleddes med uppvärmning i form av kontaktövningar var och en, linförighet å sådant! Vilket viggo nappar på direkt! Sedan satte vi fart. Först var det möte på stig som var utmarkerad på planen med koner.. mycket naturligt =) Vi startade i jämnt flöde så man mötte hundar hela tiden. Detta gjordes i omgångar å stigen minskade i bredden. Denna övning gick jättebra. Viggo kunde gå ganska långa sträckor utan matbelöning, endast med rösten å utan att jag tittade direkt på honom. Stora framsteg för oss!

Sedan fortsatte vi med en stanna kvar övning.. en hund vid varje kona med ca 2 meter emellan. Först skulle man kommendera sitt, stanna kvar å sen traskade jag och Lars runt Viggo å hälsade glatt på varandra. Viggo satt fint kvar. Sen gick jag tillbaka belöna å löste upp situationen. Å kommenderade sitt, stanna kvar igen å lämnade viggo ca 5-10 m. Under denna tid så rundade brevid sittande hund viggo. Denna övning gick även den kanon! Han satt fint å tittade på mej större delen av tiden.

FIKA!

Efter fikan startade vi med en snabb uppvärmning igen. Sedan satte vi igång med linförighet med störning i form av en burk med godis, frolic! Detta gick bra idag, jag nejjade då han sneglade mot godiset å fick hålla emot vid ett tillfälle men i det hela är jag nöjd!

Nästa övning var liknande men nu skulle man kalla in hunden via denna burk med frolic på.. trodde detta skulle misslyckas rejält men icke Viggo sprang målmedvetet till mig =) GLAD som tusan har ju en labbe!

Sedan var det platsliggning/ sittande i två minuter som gällde.. Viggo började bra, valde att lägga honom ner, men sedan började hundarna brevid honom att stimma å nemo en liten cavalier sprang fram till mej så jag stampa på kopplet å då tyckte viggo minsanna att han skulle vara med så han reste sej upp men lämna inte sin plats. Bra trots det! Jag återvände till honom, kommenderade ligg igen å gick ifrån igen. Denna gång lyckades det! Mer störning måste det tränas med så han vänjer sig... Hundar kan faktiskt tralla runt under platsliggningen på tävling med.
 
Passet avslutades med en inkallningsövning förbi de andra hundarna. Detta gick kanon, Fick backa ett steg för att han skulle starta men sedan hade han fin fart mot mej å gjorde en fin ingång med min hand som stöd. Duktig Kille!

Ingen boll idag alltså.. men jag belönade med att kasta hans mocka ben å sen kalla in honom.. vilket han kunde om än i kopplet men det hängde bara där jag jobbade med rösten! Får se nästa gång om boll är en störning.. Lars såg lite hemlig ut så träning från oss fordras!

Snipp snapp slut så var denna saga slut.. nu sängen!


Kommentarer
Postat av: Eeá Nero och Pius

Hej där!
Vi kan troligvis vara med på lördag bara inte för tidigt då jag är oerhört morgontrött och därmed rätt otrevlig=-)
Ring mej om du vill 0708-295 195

2007-02-13 @ 12:41:09
URL: http://goto.glocalnet.net/neropius/
Postat av: Johanna

Vi tänkte köra någon gång vid 14 tiden!
kram kram

2007-02-13 @ 17:36:54
URL: http://vovvenviggo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0