Jaktinternatets andra dag!

På lördagskvällen intogs en ljuvlig Supé och lite vin! Vi spelade yatzy och hjälpte till med disken långt in på natten. Något som kändes på söndagsmorgonen. Men upp å hoppa massa skoj vänta! Hundarna var trötta det syntes, med med var de ett tag i alla fall!

Vi inledde som på lördagsmorgonen med en gammeldansk, det glömde jag och nämna. Dagarna inleddes med en snaps gammeldansk för de som ville och en sång på lördagsmorgonen. Sen satte vi av mot vårt fält! Idag fick vi samsas om vårt fält med tävlingsgruppen. Helkul å kunna spana på dem också. Vi inledde passet med lydnad, linförighet, kontakt, fritt följ sicksack emellan varandra och kvarstannande på egen hand då en hund passera förbi i omgångar. Detta fixa Viggo superbra. Fin stadga å bra med i både linförigheten och det fria följet! Duktig kille! Därefter började vi med enkla markeringar  med oss uppradade på en linje. Markeringarna kastades så hundarna skulle springa mot den andra träningsgruppen för att att hämta dummien. I morse gjorde Viggo sina allra bästa apporteringar ever! Rakt ut, rakt in å höll tills jag bad om den! ÄLSKADE DUKTIGA POJKE! En endaste liten lov på vägen in men inget annat! Å vad glad jag är. Det finns hopp =) Även de andra hundarna skötte sig riktigt bra! Gårdagen hade satt positiva spår! Glada och muntra traskade vi in i skogen på led, efter ett tag körde vi såna dropp markeringar. För att sedan fortsätta inåt.

Inne i skogen hitta vi en glänta där det måste ha varit nåt i luften. Hundarna blev som förbytta, de for omkring som förvirrade hönor på enkelmarkeringarna, rejsa å lattja som aldrig förr. Några ensamma å några tillsammans då ett koppel gick av! Tröttheten hos hundarna var ett faktum. Dags att pigga upp med lite vattenmarkeringar. Viggos första gick käpprätt åt skogen bokstavligen talat. Jag stod för långt ifrån stranden å Viggo tog chansen att köra ett rejält Viggofnatt. Han hoppa å for å sprang omkring. För att se nåt positivt så släppte han inte dummien å han körde en enmansshow. Han var aldrig framme hos någon av de andra hundarna å försökte få med dem! Det är två bra saker i samband med nåt kasst! Till slut så lät han sej luras och jag kunde koppla honom och få dummien.
Nästa gång valde jag att möta upp honom direkt vid vattenbrynet. Det gick fin fint! Rätt in å avlämning innan skak! GREAT!

Dagen avslutades även idag med ett fritt sök åt var och en av hundarna! Lite förnyade krafter ifrån vattenapporteringen gjorde att Viggo och jag kunde plocka in två dummies, sen tog orken slut inte fysiskt för spring i benen fanns det men psykiskt! På vägen tillbaka fick Viggo "gå fint"  ca 1 km. De sista hundra metrarna höll danne i kopplet som säkerhet och jag "låtsades" ha viggo lös å viggo trodde sig vara lös. Det gick kanon. Han strunta i de andra hundarna som vi passera, ville öka lite mkt i slutet men då stannade jag bara, å lugnade ned det hela lite å började om. NÖJD!

Denna helg har vi gjort enorma framsteg med linförigheten och det fria följet på skogsvis och även inkallningen. Matte och husse har även fått massa bra träningstips och vet nu ltie mer hur vi ska bete oss =) Dagen avslutades med prisutdelning och uppvisning av fortsättningshundarna och tävlingsgruppen! Så duktiga, men trötta huvuden där med kunde man ana!
Tack alla som var där för en toppenhelg, inte minst till Carsten och de underbara människorna som fixa mat å fika å servade hela helgen!

ETT STORT TACK FÖR EN UNDERBAR HELG! VI KOMMER GARANTERAT TILLBAKA!

Kommentarer
Postat av: Alma Acorn Pedersen

Javisst var det kul i helgen. Och jag hade verkligen lust att slita mig från husse när Viggo hade skoj med dig vid vattenapporteringen. Tänk att han lyckades hålla sig borta så länge utan att tas fast. Fast det är klart, det är ju antagligen rätt jobbigt för er förare. Jag hade i alla fall jättekul i helgen, och så fick jag ju pris också. Hälsa till min nya killkompis Viggo.
//Alma

2007-04-23 @ 06:35:58
Postat av: Johanna och Viggo

Alma Acorn Pedersen: Nämen så kul att ni hittat hit. Jag var rejält lumpen på husse å matte när vi inte fick leka som de lovat, det glömdes bort skyllde de på. Men de verkar rejält förtjusta i dej, satt å spana i din stamtavla å massor igår.. undra vad det betyder! Hoppas vi ses snart igen, för jag ser fram emot ett härligt rejs på nån fin strand =) Ta hand om er o hälsa dina supertrevliga tvåbenta från husse å matte, Kramar Viggo

2007-04-23 @ 08:43:16
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: Johanna och Viggo

Förresten vill ni ha bilderna ifrån helgen, alla de andra som inte ligger här så kan ni bara maila matte så skickar hon dem!

2007-04-23 @ 08:43:48
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: Mattias bengtsson

Hej!
Ville bara säga förlåt en gång till ,för det som hände mellan våra hundar ,sånt skall ju inte hända.
Hoppas att han inte har tagit någon skada av det ,du har gjort ett jättefint jobb med bilderna o allt som ni har skrivit.
jag vill gärna se flera bilder från helgen . Många kramar från Mattias o Wiggo.

2007-04-23 @ 13:47:06
Postat av: Johanna Ring och Viggo

Mattias Bengtsson: Hej på er! Ingen fara, inget hände ju! Din filur ville ju bara ta över som flockledare nåt som inte godkändes av Viggo! Vi löste det ju galant å de släppte det ju sen, inget som bestod de gikc ju inte å gruffa eller så! Det var nog bara nyttigt för min Viggo att få säga ifrån å vara äldst. Tänk inte på det! Din Wiggo växer ifrån det, hormoner kallas det juh! Jag mailar bilderna till din mail i eftermiddag sitter på bibl. nu! Ta hand om er! Många kramar Johanna och Viggo

2007-04-23 @ 15:01:43
URL: http://vovvenviggo.blogg.se
Postat av: Alma Acorn

Du får gärna skicka bilder till min husse om du vill. Han - dåren - hade ju naturligtvis ingen kamera med sig. Typiskt!! Särskilt nu när jag var så himla duktig. Jag antar att du ser husses mailadress så att du kan skicka lite kul bilder. Jag behöver faktiskt uppdatera "min hemsida" med lite bilder så att alla kan se hur "läcker jag är". ;-)
//Alma

2007-04-23 @ 17:41:38
URL: http:///almaacorn.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0