Framsteg! Tack!

Japp idag var det jaktträning med Nybrogänget, vilka kunskaper de har, helt otroligt! De ser allt! Viggo skötte sig mycket bättre idag, riktigt bra för att vara han!
Vi börja med enkla markeringar, första var han inte riktigt med på, spanade såklart på andra saker så den gjordes om. Men sen var det igång.. Nu skulle vi se om huvudet fått vila lite, kunskaper sjunkit in å träning gett resultat. Joho då, Viggo markera fint plocka dummien å snabbt som attan kalla jag in med både röst, pipa åsså vände jag å sprang.. å till mattes STORA glädje så kom han utan omvägar/ärevarv eller fjant in till mej höll dummien å jag fick ta den! Wiihooo! Vi testa en till å samma lycka där, denna gång kopplade jag honom o lät honom bära ett tag! Duktiga pojken!

Sen fick viggo titta på när de andra jobba å inte ett ynka försök till knallning eller gnäll! Han är bra på passivitetn min träningsvän!STOLT! Efter det var det dags för ett sök för de tre unghundarna Viggo, Felix och Jazza alla tre labbar  å mellan 10-13 månader. Där viggo utgör bustrollet! Hursomhelst, han var med på noterna, detta var ju hans första ordentliga sök. Vi klev fram en bit ifrån gruppen å jag skickade viggo med ett sök kommando, hmm dumt kanske ... får tänka över det. Sök använder vi ju i personsöket. Hursomhelst han sökte fin fint å så fort jag såg att han hade en så började jag kalla in, vände mej om å stack en bit bakåt å min älskade lille knodd kom in denna gång med! Nästa gång gick lika fint!

För att avsluta och töja lite på gränserna skulle vi testa en enkel markering och öka avståndet emellan att tänja skulle vara att jag skulle vara rolig på plats å inte vända runt å springa utan backa om det behövdes. Borde så här i efterhand ha skippat detta känner jag nu. Han ville visa de andra å fjanta men efter att jag spelat pajas kom han fint å lämna av den hos mej. Lätt å vara klok i efterhand.. men men till nästa gång vet jag!

Sen fick viggo vänta i bilen vi fika lite å prata om dagens träning. Sen skulle vi med unghundar få kika på när de äldre hundarna körde ett riktigt redigt stort sök! Coolt säger jag bara! mellan 2-4 hundar ute å jobba samtidigt! Riktigt fränt! Imponerad till max!

Nu ska det hårdtränas, lite enkelmarkeringar på promenaderna å öka motivationen med jaktträning! Få honom fokuserad! Han ska även få jobba sist å sitta å öka motivationen under tiden de andra jobbar! Det är planen! Åsså kämpa på med lydnaden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0