Sökträning- träningsdagbok

delar bil med Zombie

Delar bil med Zombie, i hans fina stora lyxiga dubbelbur (suddig och lustig färg då kameran på mobilen tyckte att det var kallt idag, blev aningens seg)

Idag bar det av te skogen igen vid 12.30 för å träna sök. Börjar bli lite av en rutin =) Kul kul me alla träningskompisar,Tack snälla Sanna för liften =)
Vi började som vanligt med att valla av rutan, när vi väl hittat plats, vår vanliga var full av en massa som plocka svamp så vi flyttade oss till dannes och mitt spårställe. men det dög te sök me lite svårt å gömma sej bara =) men det funka!

Lät Viggo som vanligt få vänta te sist för å låta honom bygga upp lite positiv stress. Han blir så mycket mera tänd och het då, jobbar bättre när han är så motiverad.Idag var ju dessutom premiär för nya halsbandet och västen, blev så snygg!

Lät mina figuranter vara så roliga som möjligt som vanligt o busa o a sej för att få in farten i skicken och påviset.. vilket har gett resultat i kombination me att han hela tiden växer i sin kropp. Han har blivit betydligt snabbar, nåt som jag märker under påvisen samt tillbakagången ihop me figgen. Viggo har verkligen fart nu! Kul!

Första skicket fick han full minnesbild och ett agerande i form av en handklapp. Detta skick gick jättebra han hade kanonbra fart både in o ut kom hela vägen in med korvarn. Enda negativa var att han tog en runda runt mej o iväg en bit innan han kom fram o lät sig kopplas, men inget att bråka om.

Andra skicket
gjordes på samma sätt men i sökruta nr 2, inga problem där utan han hade lika bra fart trots något svårare terräng, Kom fint in med korvarna och gjorde ett bra påvis.

Tredje skicket
var en chansning, dels om han skulle orka å hålla tempo och motivation samt hur han skulle fixa en något ökad svårighetsgrad. Men jag testa, vilket funka =) Körde en kort minnesbild samt ett agerande, kort klapp. Han for ut även denna gång, stannade och tittade på figgen som klappa en gång var på han i sin tur for hela vägen fram te henne tog sina korvar  och kom in te mej igen =) Påviset gick äve det i högt tempo samt utan tveksamheter.

Tilläggas ska kanske att figgarna får köra en "gubben i låda" grej när han ska köra påviset, just för att han ska tycka att även de sista steget är kul o intressant.

Lite funderingar:
Känns som om jag skulle kunna öka svårighetsgraden något . Exempelvis genom att korta minnesbilderna och agera på plats istället utan att visa sig utan med ljud. Men vill inte att han/vi ska misslyckas och vill inte ta bort det roliga, hans motivation. Samtidigt som jag känner att han börjar funka riktigt bra på den nivå vi ligger på nu så VET jag att det kommer att ändras då vi stundar en liten trotsålder, börjar ana vissa tendenser, ex otålighet, döv! Men om jag är vaken och lyhörd för hans dagsform kan jag nog öka svårighetsgraden, ta bort minnesbilden, lite i taget.

Nästa steg:
Blir därmed att minska minnesbilden och satsa på AGERA istället, men se till dagsformen samt bibehålla motivationen.

Kommer eventuellt något foto senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0