Öka motivationen i söket

idag är det sökträning med gänget i skogen! och igår kom min bok om sökträning av Git Gering. Har nu på morgonen plöjt igenom hela boken. Nummer ett för Viggo och mej är att vid sidan av träna apportering och hela hålla rulle biten, till en början hemma i lägenheten.

Ute i skogen handlar det först och främst om att jobba upp och öka motivationen hos Viggo! Det ska vara det roligaste som finns.. Ska därför köra färre skick, med mindre väntetid och kommandotid.. alltså han ska få sticka direkt inte sitta fint brevid och vänta utan iväg när lusten och farten finns.. Husse ska få agera superrolig figurant idag allt för att det ska bli såå himla skoj å fara iväg ut å hitta denne.. massa bus o skoj på gömman o sen tillbaka te mej igen (om inte figgen är för kul det vill säga). Under påviset, den del då Viggo tenderar att tröttna en aning skall han och jag tävla om figgen, jag ska om Viggo börjar pula med annat eller tappar fart och motivation, ta upp kampen om figgen för att öka lusten att vinna att vara först. Alltså gäller principe först fram till figgen får belöningen...

Funkar inte det (även om jag tror det funkar) så kommer jag att be figgen fly från sin gömma, så Viggo måste få fatt i honom/henne igen. Figgen släpar/ leker med belöningsleksaken under sin flykt så att denne blir superintressant att följa efter!

Skoj skoj och skoj är träningsledorden för dagen =)

Återkommer med uppdatering senare med resultat av mina försök =) Ha en trevlig lördagsförmiddag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0