Avslutning med HUSSE

Igår var det avslutning med hundklubben på Högskolan här i Kalmar.  Vi är ett gäng som träffats å tränat onsdagar å lite helger i skogen! Till hjälp har vi haft två duktiga tjejer som är instruktörer.
Dagens träning kantades av ett lydnadstest och rallylydnadsträning som mynna ut i ett rallylydnadsprov.

Vi var dagens första ekipage ut... thihi viggo är bara 7 månader å långt ifrån redo för ett lydnadsprov, men tyckte det kunde vara kul å se.. Så vi var med.. på våra vilkor, godis användes å beröm samt kommandon gavs i mängder..

Första övningen för dagen var platsliggandet i grupp.. jag litade inte fullt ut på viggo med de andra hundarna runt omkring så jag klev bara koppellängd iväg och stod som säkerhet på kopplet. Han skötte sig över förväntan, låg stilla en lång stund men börja sedan nosa sig omkring å vips var rumpan i vädret.. jag korrigera genom ett dov harkling riktigt snabbt å han la sej ner igen.. men sedan var han uppe igen å denna gång lyssna han inte på mej så vänligt men bestämt hjälpte jag honom ner. sista tiden låg han väldigt lungt å stilla, Stolt över min lillskrutt =) Utfrån våra förutsättningar gav C oss en 5:a

Efter avslutat plats körde vi tandvisning, vilket viggo är van vid så här plocka vi hem fullpott =)

Sedan var det dags att köra vårt test. Jag använde mej som sagt av godis samt dubbelkommandon, vilket sak kommas ihåg... =)
Moment 3, linförighet: Viggo går fint och är uppmärksam men vi måste få upp tempot, tror att han hänger på om jag ökar... ska testa, 6 p
Moment 4, fritt följ: Här ar han bättre tempo säkert jag som även här ökat tempot .. är imponerad av att han gick så himla fint fot... 7p
Moment 5, plastläggande under gång: Hit har vi inte kommit i vår träning men han kan ligg så jag testa, å efter nåt steg så la han sej å jag kunde gå vidare ett steg, impad av honom..6p
Moment 6, Inkallning: thihi detta är inte vår grej på apellplan alla andra är ju roligare å dessutom låg troja på behändigt lekavstånd, men kors i taket, inkallningen funka, han kom in å jag styrde in honom på vänstersidan =) Ingen fullvärdig inkallning men mycket värd för mej han kom in utan flams =) 5p
Moment 7, Stående: Detta är nåt som husse å viggo tränat på, visste inte om det skulle funka men jag testa, å till min lycka så funka det han stod efter dubbla kommandon men han stod å jag kunde fortsätta framåt två steg, duttig kille =) 8p
Moment 8: Hopp över hinder: Hopp är ett kommando som börjar läras in, men det är en bit kvar =) men jag satte honom, kasta en godis och sa hopp å då sprang han fram å hoppa, här hade troja visat oss innan så hon låg riktigt nära så efter att ha hittat godisen for han fram dit men kom tilbaka å vi kunde asluta me två steg fot å sitt. 7 p

Helhetsintrycket: Trevligt par, glada =) Tack C för dina fina ord! 9 p


Stolt matte, duttig pojke, vi har ju bara gått valpkurs hittills =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0