Ritahelg

I helgen som var, hade jag och Sting äran att ännu en gång få gå två träningspass för Rita, Stings pappas matte. Professionell hundtränare från Ungern. Hon är grym! Hon har ett lugn som jag verkligen behöver, hon smittar av sig lite iaf på hetsporren Johanna och hennes än mer heta hund Sting. Träningen är genomtänkt, uppbyggd från start, allt individuellt trots att det är en gruppträning, hon tar sig i tid för småsaker. Jag hon är otroligt pedagogisk dessutom. Lovord som hon är helt klart värd.

Dessutom är Calle och Cinna värda en enorm eloge som ordnar och fixar så att vi ännu en gång får äran att träna för Rita!

Helgen då, den har inkluderat det mesta, passivitet, jaktfot, markeringsträning, tecken och signaler, till o med något man skulle kunna kalla för sök. Stings första! Men han söker ihärdigt självständigt så det var inga problem inte. Övningarna kändes verkligen jättebra, lagom dos utmaning och klurigheter, jag kände att jag fick växa lite som förare, våga mer.

För jag är en ganska passiv förare på gott och ont, försöker att inte lägga mig i mycket för att jag är osäker på hur jag ska lägga mig i samt för att jag inte upplever att våra tecken och signaler sitter tillräckligt för att nyttja dem på längre avstånd och med små retningar. Dumt att inte lägga sig i ibland, som på unghundsderbyt, men så här i efterhand så är jag glad för att vi är där vi är. Vi har en fin relation, han har en bra markeringsförmåga och kan jobba självständigt under en längre tid, han går dessutom att få  kontakt med när han jobbar så nu ska vi ta tag i ut bakåt ordentligt först, sen vidare med högertecken och till sist kör vi vänster.

Men jag måste bli mer spontan i mina tecken, så mer övning! Ska börja tänka lite mer innan, fundera mer på övningarna jag ges eller bygger upp.

Sting då, hetsporren, ja han är allt bra go. Han har dock lite ljudliga jäspningar för sig som jag inte tolererar, så det har vi jobbat på och jobbar vidare på. Jag upplevde honom dock som lugnare i helgen, man kan ju hoppas att träningen gett färdighet, trots att det var mycket hundar så upplevde jag honom inte som osäker bland de andra, utan cool på sitt sätt, haha. Han är otroligt häftig att jobba med, så fokuserad och samarbetsvillig, obrydd över de andra hundarnas arbete, låter sig inte störas av en knallande hund, gör om gör rätt, han går inte ner sig, upprepar om och om igen, alltid redo liksom!

Vi har sjuhelsikes kul tillsammans i alla lägen, vid ett tillfälle när jag försökte skicka honom höger, typ näst sista övningen i söndags, så satt han som fastspikad, till slut började jag bara skratta, vi löste honom med en rejäl retning och han var lika glad för det! Underbara hund!



Jag och mitt hjärta..

(foto: Angelica Eriksson)


Kommentarer
Postat av: Cinna

Man ska ha kul tillsammans och ni har en bra relation om du inte bara hetsar upp dig för mycket ;) Ska ta lite mer tecken o signaler nästa valpträff...Kram från oss alla här i stugan....

2010-10-21 @ 21:17:03
URL: http://www.limmerhult.net
Postat av: Annelie

Verkar vara så bra! Där missat jag ngt! Instämmer med föregående talare, kul ska man ha, varför tränar man annars för? En god relation är A & O, var glad för att du har det, och vårda den ömt !

P.S Ta´t lite lugnt, tänkt på att vinter är lång och du har massor av tid, ta hand om dig! Man behöver inte fara runt som en galning och hinna med all världens saker, man kan vara bäst ialla fall;)!

Kramisar

2010-10-21 @ 22:04:28
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Johanna

Vilken härlig bild på er!

2011-01-02 @ 17:31:10
URL: http://hied.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0