Hoppsan!

Hoppsan! Här har tiden flugit iväg! Mycket i skolan å en trött hund har lämnat bloggen tom! Vi har gått på lågvarv här hemma, vad det gäller hundträning. Eller nja! Vi var på bruksan i måndags kväll för att lära oss lite nya inlärningsknep från en kompis till Hanna. Mycket vettiga saker! Viggo verkade superdistraherad å allmänt borta till min förtret. Insåg dock varför när denna vän halar upp en rådjursklöv i snöre som belöning åt Viggo. Ni kan ju gissa varför han var ofokuserad på mej! hihi nåja! Vi fick ut en del av träningen iaf! Poletten i fotgåendet har trillat lite längre ner. Kontakten är mycket bättre. Kör korta korta stunder å steg, vilket verkar vara lönsamt! Körde även några snabba lägganden sättanden och ställanden i grundposition. Gick sådär! Långt ifrån klart å mer snabbhet efterfrågas =) Vi avslutade träningspasset med ställanden under gång. Här har det gått rejält framåt! Kul å se att han verkligen fattar inte bara stannar för att en hand sätts upp framför nosen. Utan lystrar till kommandot!

Igår hade Viggo en lugn hemmadag med husse. De skulle ha spårat men husse glömde ta fram blod så det fick vänta te en annan dag. Istället tog de en lång promenad i solen! Under den tränades det lite såklart. Inkallning och linförighet och fritt följ. I snarare vardagssammanhang än lydnadssammanhang! Det verkar ha gått bra! Vad jag förstod!

Idag har viggo varit ensam hemma på förmiddagen och eftermiddagen. Jag var dock hemma på en lååång lunch. Under denna lååånga lunch begav vi oss ut i solen jag å hunden och en liten valpdummy. Hihi smygträning under långisen. Jag börja med lite kontakt och några enkelmarkeringar. Viggo var riktigt duktig idag. Kom in 7/10 fall direkt utan lovar runt mig och 3/10 ggr sprang han förbi å runt å sen in med dummien. Helt okej!  Han fick även ett litet fritt sök i gräset. Valpdummyn gömmer sig ju så bra =) Skicka honom på sök apport idag! Tyckte mej se en skillnad i "aha"-upplevelsen hos viggo. Tror det blir klarare om jag säger så istället för bara sök. Då han kan tänkas blanda ihop människosök och dummiesök! Så "Sök Apport" är vårt nya kommando!

Oj då, ser ut som vi tränat massor men så är inte fallet. Gällande ledarskapsaktiviteterna som pågår här hemma går det great. Anar en attityd förändring hos unge herr Viggo och framförallt en hos matte och husse. Konskekvens och beslutsamhet är våra ledord numera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0