Tävlings debut!

image624
Jag och favvograbben i våras i Kalmar!

Efter tävlingsträningen i onsdags med Golden sällskapet kändes det galet bra! Började fundera på att ev starta på dagens inoff. lydnads etta i Söderköping. Bestämde mej helt enkelt för att testa, men avstå platsen. Då jag inte vet om Viggo ligger å inte ville riskera att förstöra en hel plats så därmed var det bestämt, en debut utan plats fick det bli =)

Har fyllt dagen med det mesta för att undvika att låta nervositeten komma krypande. Har lyckats riktigt bra. Ikea med Johanna på förmiddagen, promenad med densamme och hundar. Sen fick viggo vara hemma å vila å vi andra for till bruksan för lite agility träning med Trox. Men det var för varmt så hem igen å laga middag! Sen fick vi stressa iväg, passar mej perfekt =)

Väl där var det drive in anmälan, o i lottningen drog jag näst sista startnumret. SUCK! Men visade sig vara lyckosamt! Med nr 18 så var det lite väntan så Viggo fick parkera i bilen ett tag när luften blev lite svalare ute.  När det närmade sig vår tur plockade jag ut en lagom taggad hund ur bilen. Vi värmde upp lite sen var det dags! Viggo kändes riktigt bra, lagom peppad och fin kontakt in på planen! Let´s rock´n roll!

Totalt fick vi 140,5 poäng vilket räckte till ett andra pris. Är grymt nöjd med de poängen med tanke på att vi valde att avstå platsen. Domarkommentar i kursivt.

1. Platsliggande, här avstod vi som sagt, alltså
0 p (förare avstod)

2. Tandvisning, här skötte sig Viggo fin fint!
10 p 

3. Linförighet, här tyckte jag Viggo var med mej fint, riktigt  bra kontakt men lite fladdrig, första momentet vi körde, så vi var nog inte riktigt igång.
8 p (släpp pos, ssh, ss, stundvis fin kontakt, släpar lite, okonc)

4. Läggande, här gick det rejält över förväntan, räknade med att nolla här eller behöva göra dk, men behövde inte göra varken eller. 
8 p ( fin fram. seg ner, steg)

5. Inkallande, här vet jag inte vad som for i honom, han tjuva men annars helt okej.
7,5 p (tjuvstart, bra tempo, vid sväng)

6. Ställande, klart godkänt, han tog nåt steg med frambenen för att samla ihop sej, men snyggt!
8,5 p (fin fram. steg, fint avslut)

7. Apportering, detta moment är inte halvklart men vi testa, vilket syns i domarkom.
8,5 p (för fram, hund tar i lite före, tuggar)

8. Hopp över hinder, här var Viggo lite väl het under ingången annars inte nåt att klaga på.
9 p (tuggar på hand)

9. Helhetsintryck, Viggo bestämde sej för att showa lite med apportbocken emellan apporteringen och hoppet, inte bara en utan två gånger den lilla stollen, vilket drog ner poängen.
8 p (olydnad, går ifrån förare, härlig hund)

Jag är  super duper kanon nöjd med vår insats! Det var ju trots allt vår debut. Å inga poäng under 7,5 om man bortser från platsen! Men bara å träna vidare, det är en massa saker som kan bli bättre. Men nu ska jag suga på denna karamell lite å satsa på att träna in en säker plats =)

Natti natti!


Kommentarer
Postat av: lena och millie

GRATTIS !!!
Ni var superduktiga !!!!

2007-08-10 @ 00:38:52
URL: http://www.goldentjejenmillie.se
Postat av: Nina

Grattis! vad roligt för er! lycka till i fortstättningen.

2007-08-10 @ 02:42:30
Postat av: Annelie & Martin

GRATTIS! Vad modiga och duktiga ni är!!!

2007-08-10 @ 09:31:18
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Johanna och Viggo

Tack allihopa! Det var så himla kul! O Lena ni var med super ju! Nästa vecka vågar vi en plats, o Annelie nästa vecka är ju ni med eller hur?? kram kram

2007-08-10 @ 09:37:26
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: Moa

GRATTIS! Synd att jag inte kunde se er men vi startade ju samtidigt... :( Nähe... Nu skulle jag visst ta med mig super-Lusen ut i regnet för att träna plats med er... Vad lurar du ut mig på för nåt??? ;) Kram

2007-08-10 @ 10:08:57
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Thina o Bella

Ni var ju jätteduktiga. Kul när det går bra. Jag är supernöjd med vårt resultat. Nu ska det finputsas och så får man köra mot sitt resultat nästa gång.
Ha en bra dag om det nu går i regnet hoppas det spricker upp till kvällen.

2007-08-10 @ 11:43:20
Postat av: Johanna och Viggo

Moa: Tack för platsträningen!
Thina och Bella: Tack detsamma! Ja det var en riktig kick =) Ses på torsdag igen om inte tidigare!

2007-08-10 @ 11:53:08
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: Hanna

Faan va roligt! Grattis! =)

2007-08-10 @ 14:48:35
URL: http://hannaochisa.blogg.se
Postat av: uppfödarn

Stort grattis, ni jobbar på!! detta är alla uppfödares drömtillvaro för en såld hund
kram
Pamela som har "semester" mestadels i valplådan

2007-08-12 @ 11:24:37
URL: http://medlem.spray.se/trendmakers
Postat av: Elin o Alfons

Grattis till en bra debut... synd att vi missade er.

2007-08-13 @ 11:12:10
URL: http://www.signofspeed.info.se
Postat av: Eeá Nero och Pius

Hej på er!
Kul att tävlingen gick så bra även om det var inoff. Inte för att jag tvivlar en sec på att ni ska klara er alldeles utmärkt. Lita på din hund och var säker så ska du se att han ligger på platsen också. Det är nog mer dina nerver än hundens som spökar. Med tanke på vilka fina framsteg ni gjorde på så kort tid så kommer ni att gå långt med rätt instruktör:-)
Hör av er ibland så vi får veta hur det går för er.'
Kram

2007-08-13 @ 13:22:01
URL: http://goto.glocalnet.net/neropius/
Postat av: Johanna och Viggo

Uppfödarn: Tack! Det är superkul! Nu ska vi kämpa vidare o sen starta off. snart! Hoppas allt är bra med er! kram kram
Elin och Alfons: Tack så mycket! Vi kör igen på torsdag =) Nu har jag dessutom anmält mej till jaktkursen, men inte fått svar! kram kram
Eeá o grabbarna: Det var suuuperkul! Å mycket är tack vare dej! TACK!!!På torsdag litar jag på min hund å är även med på platsen! Hör av mej efteråt så får du veta hur det gick =) Saknar våra träningar! kram kram

2007-08-13 @ 23:03:01
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0