Inneträning

Egentligen gillar jag inte att träna inomhus men vissa saker är smidiga att göra inne inledningsvis och dessutom himla bra när man bor på 5:e våningen än så länge och har en sovande dotter allt medan sambon jobbar natt. Hundarna får ju lite hjärngympa iallafall.

Idag och sedan ett par dagar tillbaka har jag lag fokus på lugna avlämningar av Sting. Han får gärna komma upp i famnen och lämna av ibland men han är för stor och lite för "icke-kroppskontrolls-medveten" för att jämt göra det, han slår liksom omkull mig.

Jag inledde med att endast försöka bromsa in honom och ta emot honom med fyra tassar i backen. Han tenderade dock att bli ganska stressad. Något som jag tror kan bero på  det faktum att  han bara har en uppgift i sitt huvud just då och det är att lämna dummien till sin matte sitt allra snabbaste. Därför la jag helt om taktik och började med att han fick hålla fast utan en apporteringssituation. Detta gjorde honom dock ganska osäker och tryckt, så för att lösa upp det tillståndet fick han emellan varven komma upp och lämna av i brösthöjd utan fokus på tuggande eller så. Sedan ju mer självförtroende han fick så blev de gångerna färre och kraven ökades till att nu vara att kunna sitta framför mig lugnt och sansat och hålla dummien utan att tugga. Samt att komma upp på bröstet men fortfarande utan att tramsa med dummien. I samband med den ökade stressen kommer tugget och med tugget kommer stressen, lkänns iite som "vem kom först hönan eller ägget" syndromet.

Nu upplever jag att han även har en lugnare attityd när han kommer in med dummies, som han fått hämta, även om han ibland får komma upp på bröstet.

Mitt mål är inte att ha honom sättandes framför mig, jag upplever det som omständigt, jag personligen tycker att det är smidigare och snyggare att han lämnar av framifrån stående och går sedan tillbaka till fotposition. Men för att få ner stressen just nu så får han sitta och hålla fast. Jag varvar såklart med att gå/stp och hålla fast under tiden, för att inte låsa momentet till ett sättande.

Självklart fick även Viggo lite inneträning av samma typ

 

De är för goa mina killar!

 


Uppdatering, för att hjälpa gammelmatten att komma ur sin chock =) Nävars skämt å sido, ska kanske förtydliga mej lite, med tugget menar jag ett slarvig apportgrepp. Han förstör inga dummies, men han tramsar lite och gör omtag vilket leder till att han tappar dummien invid mej och det är det jag vill motverka genom att lära in ett lugnt och sansat bra grepp.

Nu så, vill ju inte att min lilla rocka får dåligt rykte i retrivervärlden som en tuggare som förstör apporterna för så är ju inte fallet självklart!

 



Kommentarer
Postat av: Lotta

Gulleponkarna.

Ni är sååååååååååååå duktiga. Gozzi och jag är på Öland och träna fältarbete. Så försöker jag få honom att hjälpa till med äppelplockning, men han gillar mera julgrisvarianten.

Har ni några funderingar på Öland i sommar?

Kram

2009-11-11 @ 13:09:55
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Fia

Så fina pojkar du har, de e så goa... Kram kram

2009-11-11 @ 13:13:15
URL: http://gracilisdagbok.se
Postat av: Hanna

Inomhusträning is the shit på vinterhalvåret =)

2009-11-11 @ 16:43:25
URL: http://hannaochisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tugga?????? Har aldrig någonsin sett honom tugga!!!!

2009-11-11 @ 21:37:32
Postat av: Matten på Limmerhult

Hmmmmmm sorry det va jag, blev så förvånad över bara ordet tugga så jag glömde fylla i ordentligt...

2009-11-11 @ 21:38:50
Postat av: Anna och Johan

Ungefär som Tosse låter det som.. han har toksvårt att bara hålla i dummien/leksaksankan, möjligen om han tagit upp den på eget bevåg från golvet och att dessutom sätta sig med den i munnen är helt otänkbart.. matten får bestämma sig om det är sitt eller ej tycks han tänka... han verkar ha lite spotta-tendenser spec när han blir lite stressad.. Jag fick ngn övning av cinna att testa.. även om det bara gått 1 dag känns det mkt svårt.....

2009-11-15 @ 14:32:28
Postat av: Angelica

Kan lugna gammelmatten med att jag har sett Stinrockan live och det förekommer inget tugg :) Bara lite trams i munnen. Ubben va precis likadan i den åldern men det tränade vi bort :) Och för Stingen som är en betydligt mer sansad vovve är det inga som helst problem :)

Kram på bästaste ekipaget!

2009-11-17 @ 21:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0