Stingrockor kan visst gå i koppel!

Stingrockan här hemma har när jag tagit på kopplet eller så fort kopplet kommit fram blivit superlåg och dämpad. Försöker klättra upp i knäet, kryper ihop , drar in svansen och ser allmänt bedrövlig ut. Jag kan för mitt liv inte förstå varför.Han har ju knappt gått i koppel. Men efter lite resonerande med Moa så kom vi fram till att jag förmodligen är hård i mitt kroppspråk i samband med att kopplet åker på.

Bestämde mej ikväll för att ta tag i det. Inledde med lite kontaktträning. Har valt att klicka in det. Sen fram med godiset, tålamod och kopplet. I samma ögonblick så flydda Sting in under bordet. Totalblockerad. Så jag tog helt sonika fram honom. Han åla och kråma och kröp ihop i mitt knä. Ny taktik krävdes.Gjorde en manöver. Sting parkerades i soffan och jag på golvet,därifrån utgick vi.

Till en början var han låg, krummade sej och höll på men tog godisen efter viss tvekan. Efter ett fåtal repetitioner släppte det och jag kunde mata in godis efter godis när jag tog på öglan.Jag fokuserade på att hålla handen högt för att inte behöva bråka på det i onödan.

När vi hade flyt och han slappnat av i soffan så tog vi ett brejk och fortsatte sen på golvet. På godis av på godis av på godis av på godis, ja ni förstår.

När han vifta glatt på svansen och såg opåverkad negativt ut, samt började bjuda in huvudet själv så tog jag fram klicket och la till det. Nu bjöd han ju på ett beteende som började närma sej min målbild. Efter ett tag pausade vi och avancerade sedan med att han själv fick springa in i öglan.

Så nu ikväll har min bästa Stingrocka bjudit in huvudet själv i öglan och glatt repeterat det. Mycket nöjd matte! Stingbusen tog en svängom med gräsanden som för att fira sin övervunna rädsla.

Livet med en Limmerhultare är underbart, han är inte bara snabb han är smart också!


Sover sött i mattes knä ute på landet, (på landet får man ha foppatofflor på sej faktiskt) Ni ser avknappen finns!

Kommentarer
Postat av: Pia och Hera

Duktiga ni är! Klart att även en stinrocka kan lära sig att det är positivt med koppel - och klart att han har en av-knapp, har är ju en smart dåre!

Kram

2009-04-22 @ 23:01:19
URL: http://www.fampetersson.se
Postat av: Hanna

Jag tror det är jättebra med en positiv målbild för hunden i samband med kopplet. Även om de kommer att gå mycket lösa, är det bra om det inte är nått negativt med koppel =)

2009-04-22 @ 23:07:23
URL: http://hannaochisa.blogg.se/
Postat av: Matten på Limmerhult

Bra jobbat Johanna, inte helt ovanlig företeelse med denna typ av hund...SJälv matar jag oxå de få gångerna vi har lekt koppelleken...Ses snart..Kramar från Limmerhult

2009-04-23 @ 07:16:00
URL: http://www.limmerhult.net
Postat av: Fia

Härligt att läsa och mycket lärorikt för en blivande valpägare. Kramar Fia

2009-04-23 @ 08:51:17
URL: http://gracilisdagbok.blogg.se/
Postat av: Camilla, Kina

Bra jobbat!!! Ni är på "G"! KRAM

2009-04-23 @ 18:35:34
URL: http://www.freewebs.com/svensksund

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0