Underbar träning!


I huvudet på en Viggo!

Igår for vi ännu en gång ut till Svensksund och dess härliga marker för lite apporteringsträning. Efter att ha testat av Viggo i veckan hade jag bestämt mig för att låta Viggo jobba ordentligt idag.

Vi inledde med jaktlydnad och stadga. Började med kopplet hängande kvar runt halsen men, efter uppmaningar av hussen åkte det av. Viggo skötte sig jättebra. Stundtals hade han enligt de andra den där blicken som man bara trånar efter. Den blicken som säger jag är här för dig matte. Inte viggos vanliga se mej, hör mej, se mej blick! UNDERBART! Vad gjorde jag då, jo jag tror att jag som Grynet säger, tog ingen skit. Visade direkt vart skåpet skulle stå och var konskekvent! Vi är på rätt väg, har en bra bit kvar men dock! På rätt väg!

Sedan fortsatte vi med vattenträning. Jag förde Viggo lös mot vattnet fram och tillbaka innan jag lät honom få gå i och hämta. Han var förbar. Riktigt bra förbar emellanåt för att bralla ur nån gång men fortfarande vara kontakt och förbar! Stort steg i rätt riktning. Första avlämningen var inte den bästa. Han bralla ur och for omkring lite. Men nu kan jag ryta i åt honom och sedan vända och lungt kalla in och han utan trams kommer. Det är framsteg!! Nästa bestämde jag mej för att möta upp honom i vattnet och den är inte frivillig men den avlämnas i min hand!

Kunde inte med att klippa i bilderna för naturen är så härlig!




På land körde vi sedan ett linjetag, Viggo hade fin fart i benen och nosen påslagen, men något vidare linjetag blev det inte, snarare ett fritt sök. Så jag bröt där, kallade in och la om träningen. Han fick istället som han ville, ett fritt sök. Valde att tillsammans med Annelie lägga ut 10 dummies i en ruta där vi sedan skickade både Martin och Viggo, en och en såklart. Detta var Viggos första ordentliga sök som han sköter suveränt! Inget trams i rutan utan jobb, jobb och in igen! Totalt fick han hämta 4 st för sen var jag så barnsligt nöjd att jag inte ville förstöra den känslan!

Det är den känslan som hänger kvar än idag! Älskar min lilla hund förtillfället. Kunde till och med låta honom gå iväg och rasta sej lös utan att han flamsa ur och lungt och sansat komma tillbaka till mej för att fortsätta träna. För er som känner oss vet ni att det är ett STORT framsteg!





(flera bilder kommer vartefter, mina goa träningskompisar sammanstrålar på msn)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag är glad för din skull att ni gör framsteg :) Han är duktig lilla Viggo, och matte med såklart ;) Kram

2008-06-15 @ 09:45:03
URL: http://hannaochisa.blogg.se/
Postat av: Camilla & Kina

Tack för igår, jättekul gäng som var på besök, så duktiga ni var Viggo och du, det bådar gott för en Labradåra ägare! :) Kul när man ser era resultat:) Duktigt liten tjej, var oxå med!! KRAMIS

2008-06-15 @ 11:07:32
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Thina o Bella o Delfi

Skoj när det fungerar. Du kanske är lite tryggare nu när hela flockan(familjen) är samlad. Kram

2008-06-15 @ 11:33:34
URL: http://web.telia.com/~u18608868/
Postat av: Annelie & Martin

Japp, vilket flyt ni hade, måste kännas härligt när man märker framstegen! Måste ocks få berömma lilla syter som var så snäll, vilken liten mönsterbaby!! Kramisar

P.S Husse är inte dålig han heller!!!

2008-06-15 @ 14:42:45
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Moa

Jag säger bara supermamma (matte), superpappa (husse) och superbäse (lillmatte)... Ja, och så en dåre som stundtals visade att han (när han nedlåter sig att visa den sidan) kan vara "jägarens bäste vän". =) Kramar

2008-06-15 @ 17:12:31
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Johanna

KUL med framsteg! :D Blir alltid lika glad över att läsa din blogg! Tycker den är så positiv varenda gång! =) Kram

2008-06-15 @ 22:21:23
URL: http://jlofgren.webb.se
Postat av: Angelica

Va skoj när man ser att träningen lönar sig!!!!!

Önskar att jag kunde varit med er!!!

Underbar familj du har!!

Kramis

2008-06-15 @ 22:46:22
Postat av: Elin me grabbar

Ååå.. va roligt att de går så bra! :-)



O ja jag tror de... än har vi inte blivit stoppade av polisen ;-) Men man vet ju aldrig. Hihi...

2008-06-17 @ 12:06:04
URL: http://www.signofspeed.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0