HÄR!!!!


Bästa teamet i stan!

Mitt nya favoritkommando, ska uttalas med barsk röst, gärna i kombination med en bestämd klapp på benet! Idag har vi tränat apportering igen. Måste ju ligga i hårdträning inför LRM.

Idag styrde vi kosan mot Sörsjön. Knottigt var det där kan jag lova, men vi stod ut. Viggo var trevlig att jobba med idag. Lättkorrigerad för att vara honom och samarbetsvillig. Härligt!

Det har hänt massor med Viggo under denna vår och med hans matte. I takt med att jag är mer bestämd, konsekvent och vältajmad så får han inte utrymme till sitt trotstramsande. Vilket gör att vi kan fokusera på momenten och mindre på trotset! Det är så kul just nu!

Upplägget för dagen var lite stationsinspirerat med lite jaktprovs feeling. Första stationen var ett närsök och den andra en enkelmarkering och en minnesmarkering. Jag inledde med att gå ganska mycket med Viggo lös, svängde och i gropig och snårig terräng. Hård och konsekvent ifrån början var ledorden.

I närsöket så jobbade viggo sig ut målmedvetet, han var alert i min dirigering och sökte fint. Ingången är lite strulig går förbi, får en tillsägelse och ger upp rätt lätt. Andra gången la jag efter Underbara Moas direktioner in ett bestämt HÄR!! när han hade ca 2 galoppsprång kvar till mej och vips så hade jag en snygg avlämning utan trams! Tänk vad ett så litet ord kan göra för mänskligheten.

På markeringsstationen, bidde det lite klurigt för herrn ute i terrängen. Moa hade nämligen en dummie under foten. Den tog Viggo, efter en kommunikationsmiss fick han lite för lösa tyglar och han brallade ur en aning. Den andra markeringen föll, sedan vände vi ifrån och gick en bit innan vi vände upp igen och jag skickade honom. Inga problem. Här syntes framgången av förra veckans träning. Han tramsa inte nåt när vi vände ifrån.


Viggo, mattes Viggo!!!

Vi avsluta med lite fika och stadgeträning utmed vattenkanten. Gick emot vattnet, en dummie föll, vände upp och gick tillbaka och en till föll åsså vände bort igen! Inget hopp i plurret som bestämt! Strålande!


Att det är möjligt för mig och Viggo att fortsätta träna så här är min underbara sambos förtjänst! Guld värt! Han följer med som den bästa pappan och vallar Stina i vagnen medan vi tränar! Kommenterar och finns där! Underbart!




Kommentarer
Postat av: Moa

Du är så duktig! :-)

2008-07-06 @ 17:08:39
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Annelie & Martin

Duktiga matte!

2008-07-06 @ 17:10:50
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Camilla & Kina

Duktiga ni är!! Faktiskt ett radarpar gillar första bilden :)

2008-07-06 @ 18:25:11
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Johanna

Underbar bild på er två! :D Så gulliga!

2008-07-06 @ 21:57:21
URL: http://jlofgren.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0