Imorgon.. Hur gick planen då?

Moa o jag for iväg till ett av husses guldställen! Å visst är det ett guldställe, man fick kladdkaka å te o macka! Jaa allt ett guldställe ska ha, jaa åsså självklart bra träningsmarker! Skiftande terräng!

Viggo fick som planerat börja jobba med lite jaktlydnad. Inledande lite jaktfot, med lite svängar och planlöst gående. Han var nästan lite för med så jag avsluta ganska så snart när jag såg att han hade intresse för mig. Fortsatte med inkallningsövningar. Viggo fick frikommando och jag visslade in honom med ryggen emot. Funkade riktigt bra. Alert och vaken på signal. Valde här att inte köra någon stoppsignal utan fortsätta med den bakåtvända apporteringen. Moa höll Viggo och jag traska iväg med en dummie, placerade den lite för nära mej så jag fick 38 kg labrador i famnen på huk =) Gjorde en rep. till å då blev det bättre.

Fortsatte direkt med två markeringar. Dummien planerades att landa i en grop, vilket den även gjorde. Här såg man dock Viggos tveksamhet. Han såg dummien i gropen efter lite dold vägledning från Moa, men hade svårt att ta sej ner, psykiskt. Väl nere greppa han fint o vände upp mot mitt håll direkt. Fin fart in, dock det lilla ärevarvet förbi mej åsså in till mej. Andra gången hade han lite lättare att ta sej ner i gropen, men inte helt självklart. Hmm Viggo är nog lite för van att få det mesta serverat. Skärpning matte! Tror att upplägget med inkallningsövningar o sen markeringar är ett bra koncept för oss. Jobba först lite på motivationen att komma till matte sen få en störning i form av dummie och fortfarande komma till matte.

Efter att de Lucas fått jobba o mattarna fått fika fick Viggo fortsätta med linjetagsträning. Linjetagen känns över det hela väldigt bra. Han klarar nybörjar avstånd med synlig apport jättebra. Här är ärevarven även minimerade. Något som vi lyckades minimera ytterliggare genom att jag vände ryggen till under hans ingång fortfarande på huk. Han får dock lite svårt för linjen när linjetaget är dolt. Vill gärna kolla sin idé först men går sedan fint på UTkommandot. Bara att befästa UT mer och göra det lite klurigare på de han ser mej lägga ut.

Jag poängterade i planen att vi idag inte skulle stressa och göra skicken till en ritual. Kände att vi lyckades med det och att det ger oss bättre resultat under träningen. Är som ni kanske hör riktigt nöjd med träningen idag. Ska verkligen försöka bli mer planerad och träna mer regelbundet. Behöver inte vara så klurigt.

Kommentarer
Postat av: Thina o Bella o Delfi

Härligt när det går som man vill. Underbar dag att vara i skogen med. KRAM

2008-01-26 @ 15:26:59
URL: http://web.telia.com/~u18608868/
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Duktiga ni, men varför har ni inte tränat ett enda utställnnings-ställande??? Ni ska ju vinna imorgon ju!!!
Kram!

2008-01-26 @ 16:51:02
Postat av: Annelie & Martin

Låter som en jätte lyckad dag, men vad är det jag ser??? Utställning??? Berätta!!!

2008-01-26 @ 17:21:16
URL: http://harpo-labradoren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0