Jaktinternat, del 1 lördag

I helgen var det äntligen dags för årets efterlängtade jaktinternat nere i Orrefors, i Labrador Blekinges regi. Där har ni en klubb som kan organisera! Tusen tack för ert enorma jobb!

Vi anlände redan på fredag kvällen, fick vår rumsnyckel och insåg att vi skulle dela rm med två hundar. En femårig tik o en ettårig hane. Aningens fundersamma inför nattens prövning, men Viggo verkade inte bry sig nämnvärt om vare sig tiken eller hanen. Trodde vi. Unge herr Viggo visade sig på lördags morgonen inte sovit särkskilt mycket. Han var galet loj, dämpad och allmänt inte med. Svansen bara hängde, öronen slokade o benen orkade knappt gå. En oroad matte började fundera. Okej, han hade inte sovit så mkt men det var något mer. Fästingmedlet!! Han fick i torsdagskväll fästingmedelsdroppar i nacken. Dessa hade förmodligen gett honom en mindre förgiftning. Lene (en av våra instruktörer) även veterinär, undersökte honom, o tyckte att han var aningens blek i slemhinnorna, men för övrigt var han okej, bortsett från hans dämpade beteende. Denna hund hade ni som känner Viggo inte känt igen! Jag visste inte hur jag skulle föra honom o att han var såå seg slog mej inte förrän senare under dagen. Jag tänkte mest, skönt han är lite spak vågar inte tramsa, är inte så cool när allt kommer omkring.

Jaktlydnad:
Jag var fast besluten för att denna helg skulle funka utan trotsmonstret. Så jag gick ut ganska hårt redan på lördagsmorgonen o visa vem som bestämde. Konsekvent och snabb i korrigeringen. Redan efter ett par meter in i skogen skulle vi koppla loss alla 7 hundar och föra dem lösa till träningsplatsen. Detta är ett kännetecken att man tränar för danska instruktörer. Utan koppel för man hund. Man litar på sin hund o man ägnar hunden all uppmärksamhet och inget annat. Viggo hade ett fint jakt fot, tramsa inte nämnvärt och var riktigt skön att föra så långt. Vi fortsatte sedan med slalom mellan lösa och med lös hund, inte heller här några problem. Chockad! Sedan hade vi en stadge/kvarstannande övning, där alla hundar lämnades på ett led och mattarna gick ut i skogen. Denna stegrade sedan i svårighetsgrad då vi nästa gång lämnade alla hundar med en varsin dummie i handen som vi la ut på ett ställe för att sedan skicka hunden på ett linjetag.

Apportering:
Nu började apporteringsbiten, men hela tiden ful fokus på hunden då de alla fördes lösa hela tiden. Detta linjetag stördes av att en stor störning, då tävlingsgruppens deltagare marcherade förbi oss med våra hundar där på stigen. Viggo hade inte kläm på dummiesen efter detta. Här började jag ana att allt inte stod rätt till. Viggo hade ingen fart i benen, men tänkte att han har bara glömt övningen, å är inte tillräckligt motiverad. Gick ut o visa å skicka sedan å Viggo lunkade ut, stanna halvvägs o vände igen. Helt utan driv. Å så såg det ut hela lördagen, jag började tappa motivationen o gråten var inte långt borta. Visste ju att många av de grejerna vi gjorde var svåra, men jag förenklade dem i de flesta fall till Viggos nivå, å ändå fanns ingen gnista apporteringslust hos Viggo.

Började undra om jag gått ut för hårt på honom, och sänkt honom så galet mkt att han inte "våga" men insåg att nää det går inte med Viggo. Positivt med dagen var att jag fick visa att jag bestämde, vi gav inte upp och i slow motion kunde vi genomföra det mesta. Någon vidare apporteringsträningen, fick vi inte ut, men ledarskapsträningen kändes riktigt bra. Men jag ville ha min hund tillbaka, den hunden jag är van att föra, den hund jag vet kan detta. Lene som sett Viggo förut insåg att detta inte var rätt hund, Sten som inte sett Viggo förut tyckte att han var dryg å jävlig mot sin matte som tydligt visa att han fatta men som inte utförde momentet. Så med viss bestämdhet så genomförde viggo alla moment under dagen. Något somjag trots allt så här i efterhand tror jag var nyttigt. Att han insåg att matte menar allvar, man lyder matte no matter what.

Dagen bestod även av markeringar med skott, där alla sju markeringr först fick falla med skott, sedan bestämdes det vilken hund som skulle jobba. Detta är nåt som Viggo inte är van vid, att inte få "sin" utan få markera alla. Sedan gjordes det mycket linjetags/dirigeringsövningar under dagen. I linjetagen så var det nogrannhet och rakhet på sträckan ut som var det viktiga. Varje gång hunden avvek, nejade man och tog tillbaka och skickade om, tills hunde gick rakt. I närheten av dummien fick vi även träna på närsök.Ett mycket bra träningsupplägg, med för oss en hård start, då det visade sig att intstruktörerna tagit för givet att alla någon gång startat nybörjarklass... så träningen var en "mjukstart" inför öppenklass. Så det var ingen låg nivå, nivån var definitivt högre än vad både Viggo o jag är vana vid. Men å så lärorikt.

Övningarna och dagens upplägg ska jag försöka skriva ner här:
(hela tiden stadga i form av att hundarna satt lösa i väntan på sin tur.)

Jaktfot
Stadga
Jaktfot
Stadga med förarretning
Stadga med förar och dummieretning
Stadga med "många hundar och förare-retning"
Linjetag med 7 dummies på en rad, där ovanstående retning varit emellan förberedningen och skicket, samt att för vår del hade 6 hundar jobbat före.
Markeringar alla 7 dummies kastades ut, en hund valdes ut i taget
Markeringar samma som ovan men med skott

Om minnet inte sviker så tog vi lunch här!

Jaktfot
Linjetag på stig alla sju dummies ute
Linjetag då förare placerat ut två dummies (olika avstånd)
Linjetag i terräng sju dummies
Linjetag, då förare placerat ut dummie
Stadga hela tiden med passiv hund!

Tack för idag slut för idag! Eftermiddagsfika, ca 40 förare och hundar på en grässmatta, vissa mer eller mindre avslappnade. Viggo och husse somna under gran i skuggan =)

Trötta hundar, trötta förare, tunga huvuden men ack så glada över dagen!
Viggo var inte på topp gällande träningen, men något som glädjer mej enormt var att trotsmonstret även var sovande, jag kunde korrigera utan att han bralla ur, jag kunde pressa honom utan att han slog över. Skönt å se resultat av att jag förbättrat mitt ledarskap.

Bilder, och del två kommer i egna inlägg.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Stackars Viggo!!!! Mår han bättre???
Vill höra allt muntligt sen hihi
Kraaaamis

2008-04-21 @ 12:23:31
Postat av: Elin o Alfons

Åå... Viggo pojken trött. Hoppas han är sitt vanliga jag igen.
Låter som en toppen lördag!!
Kram

2008-04-21 @ 12:38:26
Postat av: Thina o Bella o Delfi

Typiskt att han skulle reagera på medlet just nu då!!! Men det verkar som ni fick ut lite av det i alla fall. Hoppas bubben är bättre. Kram

2008-04-21 @ 15:29:16
URL: http://web.telia.com/~u18608868/
Postat av: Annelie & Martin

Vad lärorikt det låter, förstår att du hade en toppen lördag, väntar med spänning på fortsättningen!! Är Vigobus sitt rätta jag igen?
Kramisar

2008-04-21 @ 16:40:06
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Camilla & Kina

Åh så typiskt med fästingmedlet, men det kan ju bli reaktioner:( synd att det blev så just nu! Men ni verkar ha haft en toppenlördag så spännade att läsa vad ni gjort:) KRAMIS Nu skall jag med spänning kolla del 2.

2008-04-21 @ 18:30:29
URL: http://www.freewebs.com/svensksund

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0