Dirigeringsträning

Idag har Viggo o jag tagit det lugnt på ute fronten, två rundor som gått sakta sakta i koppel, mini i magen har börjat att tycka att jag håller ett lite för högt tempo. Så igår kommenderade Danne mej till soffan med en ordination om att stanna där hela kvällen å försöka vila idag med.. Lätt för honom att säga! Lyckades riktigt bra igår, en skål med godis o jag var fast. Idag har jag gjort minimalt rörelsemässigt, bortsett från hundpromenader, stundtals sniglandes fram o stundtals i ett okej tempo =)

Så för att Viggo o jag ska komma i form till helgens jaktinternat så har vi tränat lite dirigering inne. Klurigt det är med dirigering. Svårt med kommandon, vad jag egentligen vill med kommandona osv.
Idag tränade vi stoppsignal på kort avstånd, samt dirigering höger och "bakåt". Stoppsingalen tränade vi idag med lite fart. Parkerade viggo i vardagsrummet å kallade in med ett "kom då" för att inte mixa en massa signaler. Ungefär halvvägs till mig så blåste jag stoppsignal å gav honom hjälp med ett handtecken. Finns självklart en viss tvekan från Viggo, men konstig vore annars då vi inte tränat detta så mycket, men det känns bra, vi är på rätt väg. Jag har bestämt att jag vill att stoppet betyder, att sätta sig rätt vänd mot matte, för att invänte vidare instruktioner. Sättandet för att Viggo behöver lite tyngd i kroppen för att kunna ta in mera instruktioner å inte segla iväg utan att tänka till!

Rörande dirigeringen hade jag lite klurigheter med vilket kommando förutom kroppspråk jag ska använda mej av. Efter lite klurande o några olika försök så bestämde jag mej för att  använda UT kommandot men tydligt visa med handtecken (i början kroppstecken) åt vilken riktning. Idag prövade vi lite höger dirigering samt lite "bakåt" med hjälp av en dummie som dragning. Samtidigt fick vi dessutom lite träning i att mysa utan att bry oss om dummien vid avlämningarna. Provade med att bara ha en dummie åt det håll jag ville att han skulle gå, men la även in lite störning i att ha en åt varje håll men bara skicka åt ett håll, per övningsstund.

Känner mej mkt nöjd med dagens miniträning! Viggo var rejält peppad, det är inte ofta vi tränar inomhus men viggo tänder till på alla cylindrar å man får full fokus. Det märks därmed att träningen ute med andra eller själva innebär mer störning än vad man kan tro för Viggo. Inget som stör hans fokusering. Man lär så länge man lever! Inne är min hund väääldigt lydig och styrbar. Konstigt att det liksom inte är samma hund ute.. lustigt =)

Kommentarer
Postat av: Hanna

härligt är det väl att vi lär så länge vi lever! =) Inomhus träning är toppen!

2008-04-15 @ 16:23:05
URL: http://hannaochisa.blogg.se
Postat av: Thina o Bella o Delfi

Härligt! Bättre med hundar än hästar. Hundarna kan man träna liggandes i sängen om man så vill :)
Ta det easy bra att Danne är så mån om dej. Hoppas det fortsätter så. Kram

2008-04-15 @ 16:35:30
URL: http://web.telia.com/~u18608868/
Postat av: Annelie & Martin

Bra att du har någon som kemmenderar dig också!!! Kul att du tränar så intesivt nu!! Bra att man kan träna lite här och där!!! Sköt om dig occ viiiilllla!!!! Kramisar

2008-04-15 @ 16:48:48
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Johanna och Viggo

Det går upp o ner med träningsmotivationen, bäst att ta vara på den när den är på topp =)

2008-04-15 @ 16:52:19
URL: http://www.freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: Nina

Hallå!
Har det lilla livet börjat strejka?!
hoppas allt är bra med dig (er) ovch att vi kan ses nått snart!
Ta hand om er!
kramar

2008-04-15 @ 17:12:30
Postat av: Camilla & Kina

Bra med miniträningar, brukar köra det lite grann när vi är själva och är ute på små turer här på gården, men som sagt, annan störning kan ju få i gång vilken
labradåre som helst!! Sjuksköterskan i mig säger VILA!!! :)

2008-04-15 @ 18:19:40
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Fia

Roligt att läsa om era framgångar och motgångar, kul att följa Viggos och din träning även om det finns med lite trots ibland ;-)
Är allt bra med bebismagen och dig själv, tänk på att vila för du/ni har mycket framför er...
Många kramar från Fia och Alex som saknar Viggo då och då..

2008-04-15 @ 21:21:54
Postat av: Angelica

Du är duktig du!!! Jag är urusel på mini/inneträning... :( Kramis

2008-04-15 @ 23:12:39
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Halloj! Varför finns det inga bilder??? Mig mycket ARG! Ta kort nu kvinna! Hoppas ni får en suverän helg och slit inte ut dig för mycket! Kram! Ps. Glöm inte kameran... Ds.

2008-04-16 @ 08:33:17
Postat av: Johanna

Längesen det va någon bebis-uppdatering nu =)

2008-04-18 @ 17:55:41
Postat av: Annelie

Ohhh nog för att detta är Viggos blogg men snälla jag vill se lite magbilder! kram kram från oss alla

2008-04-19 @ 10:29:11
Postat av: Fia

Jag instämmer med Annelie, jag är också nyfiken på lite bebismagbilder.. Så vi väntar...
Kram på er från oss.

2008-04-19 @ 21:20:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0