Ännu en lyckad apporteringsträning!

Idag åkte Moa o jag till skogen med våra gula grabbar. Dagens upplägg var lite individuellt för varje hund. Viggo och jag skulle nöta lite jaktlydnad och apportering medan Moas grabbar fick ett varsitt spår.

Inledde med en rastningsrunda med Viggo som mynnade ut i några lydnadsövningar, transporter, inkallning och stoppsignal. Transporterna var helt utan störning egentligen. Bara jag Viggo o skogen, de fungerade bra, han försökte sej på att kissa några gånger men korrigerades snabbt.

Inkallningssignalen, är han mycket alert på under sådana förhållanden, o det är bara att nöta vidare, belöna supermassor så den även sitter vid tillfällen med mer störning.

Stoppsignalen, är den som fortfarande är i ett inledande stadie. Jag klickade lite idag, men måste klicka oftare o mer regelbundet för att få nytta av klickern i detta läge. Han fick först min hjälp, genom att vi transporterade oss, då med Viggo vid sidan o jag gjorde en halvhalt vid signalen o fortsatte sedan ett par steg. Detta är lite klurigt då jag godisbelönar från mig, då han gärna smyger med mej ett par steg. Det fungerar bättre då han är "fri" i koppel strax framför mej då han på signalen vänder upp mot mej och sätter sej mer direkt. Ska hädanefter belöna spontana kontakter på avstånd mer och ge handtecken för ett sättande och samtidigt som det fungerar ge signalen åsså belöna! Men den är på gång, inte helt omöjlig!

Apporteringsmässigt är jag mycket nöjd idag med. Han gjorde vad han är förväntad att göra utan trams och trotsmonster. Kändes riktigt kul! Detta med det korta korringeringskopplet.

Inledde med linjetagsövningar. Fick även chansen att träna lite närsökssignal då dummien låg lite dold. Vid linjetagen har Viggo dock en tendens att tjuva. Med moas råd, fick vi lite bukt på dem idag. Jag gjorde hela momentet utom skicket medan moa klicka när viggo satt kvar och jag belönade. Gjorde detta ett antal gånger med olika retningar å det gav resultat. Får göra detta lite då å då, för att plocka ur Viggo att på mattes knäböj och riktning går man och istället få in att det är först på UT man får gå! Linjetagen i sig fungerar riktigt bra, han tveka en aning efter alla stanna kvar övningar, något som dock inte är helt fel för vår del. Efter lite pepping och mera riktning går han fint ut.

Som avslutning gjorde vi även en enkelmarkering, som föll ganska nära Moa men lite lurigt ändå. Snyggt markerat av Viggo, snabbt och och in igen utan tvekan. Därför valde jag/vi att bryta här. Nästa gång får det bli fler repetitioner om det fungerar lika bra.

Förde Viggo "lös" med det lilla korrigeringskopplet hängande, nästa steg är att enbart ha ett halsband på, för att sedan till slut kunna "låtsas sätta på" ett halsband o slutligen klara oss utan dessa hjälper mot trotsmonstret. Idag var jag alert på Viggos signaler, korrigera ett försök att tramsa med en pinne i så tidigt stadie att det inte behöve bli en maktkamp. Nöjd och glad men inte mätt och avslappnad. Det krävs och kommer att krävas skärpa och koncentration från mig hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Skojigt att det går åt rätt håll nu!!!!!

2008-04-14 @ 14:40:47
Postat av: Annelie & Martin

Åhhh vad roligt att det fungerar!! Verkar ha varit ett bra upplägg! Kram

2008-04-14 @ 15:13:51
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Camilla & Kina

En Labradåre som går åt rätt håll till!!!! ;) Jättekul, grattis! KRAMIS från lantlollorna

2008-04-14 @ 19:52:11
URL: http://www.freewebs.com/svensksund
Postat av: Sarah,Yoggi&Harry

Vad skönt med ett okomplicerat träningspass, det behövde ni. Tack för att ni tittade förbi i helgen, det var ju ett tag sedan vi hade tid att ses. Skyller fortfarande mitt handikapp på din mans "genväg" över berget... Kram!

2008-04-14 @ 21:23:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0