match och apporteringsträning osså lite agility!

Husses lag vann! Nio hela mål sparka de in! Viggo följde första halvlek med stor entusiasm, andra halvlek var lite tråkigare tyckte han så då gosade han upp sej brevid mej o la sej ner!

Men innan matchstart tog jag med mej väskan med dummies, hund, visselpipa, frolic osså linan å gick in i den härliga skogen som var bakom planen i Kvarsebo, synd att det är så låångt dit! Hursomhelst. Vi körde linjetag, sök, närsök och markeringar (så gott det går själv). Är strålande glad och nöjd över träningen. Viggo visade idag att han verkligen tycker det är kul o att många saker har trillat ner och sjunkit in!

Linjetag: Hittade en stig som vi utgick ifrån, började rätt nära första gången, när jag insåg att han var med så backade jag únder tiden han var ute. Till slut hade vi backat så långt att dummien låg dold, då det var en uppförsbacke och den låg i en sänka på toppen. Men det var inga problem. Målplatsen var ju vid det laget känt, så han struttade iväg rakt ut o plockade in dummien. Mitt älskade lilla troll!

Söket: Viggo såg när jag gick ut o la dummiesarna (4) men gjorde ingen stor grej av det, utan la bara ut dem. En dummie hängde jag en liten bit upp på ett träd. Viggo hade bra fart och jobbade fint med vinden och nosen. Vindade in den i trädet, men hade inte tålamod att kämpa för den utan valde att gå vidare. Han fick plocka in tre st vilket han gjorde med fin fart och glädje. Den sista plockade jag som vanligt in för att öka motivationen.

Sedan gick vi lite, fram och tillbaka.. för att lösa upp Viggo lite.

Linjetag/Närsök: Började med att göra ett linjetag ut mot en buske som målpunkt (denna gång utan hjälpstig), inga problem, Viggo gick rakt ut och fann dummien. Sedan gick jag ut och la ut fyra dummies i och i närheten av samma buske. Väl tillbaka skickade jag Viggo på ett ut kommando och när han var i området så blåste jag närsöksignal. Viggo började direkt leta. Han fick hämta in två o var superpigg på att ta en tredje men då bröt jag. Man vill ju sluta på topp =)

Enkelmarkeringar: Avslutade med att kasta några långa (ja så långt jag kunde) enkelmarkeringar. Viggo markerade mycket bättre idag och behövde inte söka efter dummien utan plockade den direkt. Minus med detta idag var att Viggo tyvärr lyckades knalla, jag hann inte med o han for iväg. Attans. Efter det blev jag nogrannare och hade mer fokus på honom. Så sen knalla han inte mer. Tror han fick fyra markeringar totalt.

Avlämningarna idag var helt suveräna. Han tvekade aldrig att komma in med den och tröck ner den i mina händer. Han håller dummien avsevärt mycket längre nu, och vet att belöningen inte kommer förrän man gjort en bra avlämning och återgår till fotposition. Är superdupernöjd med dagens träning känns kanon inför tisdagens minijaktprov med jaktkursen.


På vägen hem släppte Danne av mej på bruksan där vi mötte upp med Johanna och Trox för lite agility träning. Viggo o jag är ju inga agility stjärnor, men lite skoj kan man ha =) Viggo fick sitta lite uppbunden och var supertaggad när det väl var hans tur! Så pass att han efter lite pepping vågade sej på platt tunnel, balansen och A-hindret osså lite vanliga hopp =) Kul å se!

Nu Over and Out! Tv:n väntar! Imorn blir det morgonpromenad i söderköping med Johanna och hennes grabbar =) Mysigt att hon är hemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0