Det blir inte alltid som man tänkt sig....

En toppendag bidde det men inte alltid som man tänkt sig.. glömde min visselpipa hemma så min visselpipeträning fick direkt strykas.. Tack o lov fick jag låna Moa´s, vilken är exakt likadan som min =) Så under de vanliga övningarna klarade jag mej !!

Vi starta med lite hundbus och fika för mattar! Vovvarna var såå söta ihop! Bara lattja å busa.. Millie tyckte dock att Viggo var lite väl på.. nåt han sååå klart inte hööll med om!

Sen var det dags att jobba lite..

Vi starta med LINJETAG..... På med linan och fram med en dummie, inga problem med lånad pipa.. den lät ju precis som våran.. Idag valde jag att ta en skogsväg med två traktorspår och använda det ena som linje, lite klurigare än tidigare men fortfarande med hjälp. Valde att köra från tre avstånd, med en målpunkt. Viggo löste denna övning med bravur, inget att klaga på! Fin fart rakt ut, greppade utan tveksamheter, och rätt in till mig igen utan att tveka! Bjöd upp den fint, detta upprepade sig alla gånger. Duktig kille, kan nog börja öka svårighetsgraden ytterliggare.

Nästa övning var att spana in Millies markeringar på land som sedan avslutades med ett SÖK åt Viggo. Tanken var att han skulle få lite konkurrens och extra dragning av att Millie sprungit dit och hämtat markeringar. Valde även att låna en dummie av Lena. Är otroligt nöjd med Viggos sök idag, plockade dummien snyggt med vindvittring, inga tveksamheter vid greppandet något styrig på vägen in men fin avlämning rätt i famnen på mej! Var så nöjd att jag valde att plocka in den sista själv! Det kändes bra. Tror jag ska fortsätta på denna nivå ett tag, inte gör de små rutsöken utan ha lite större lite mer utmaning för Viggo. Tycker att han jobbar mkt bättre då!

Sedan förflyttade vi oss till vatten för att träna på vattenMARKERINGAR... Vi hade nu delat oss i två team ett på varje sida av den lilla delen av sjön.. jag börja kasta åt Millie på min sida av land som hon fick hämta.. efter lite hjälp och peppning löste hon sin uppgift.. När det blev Viggos tur var han superladdad, då han suttit och väntat lite i bakgrunden.. Började med att Moa kastade en närmre deras strand en lagom bit ut för oss från vår sida. Denna markerade och hämtade Viggo in suuuperfint! O snygg avlämning innan rusk! Duktig! Testade även att få en placerad bland rötterna utmed deras strandkant, inga problem att gå ut så långt, väl där ville han dock först visa Moa vad han hade innan han vände hem och simmade över mot mig igen! Duktig kille! Nästa gång ska jag testa en på andra stranden.. o en som landar mer dolt!

Efter detta var jag über nöjd med min lilla guling! Guud vad vi har utvecklats! Mycket bättre samarbete och detta med jakten är numera riktigt kul tycker vi BÅDA! Vi gick en sväng med vovvarna och fotade lite o fika lite till! En riktig mysdag har vi haft! Ungefär 3 timmar i skogen med underbart sällskap, fina duktiga hundar och strålande höstväder! Vad mer kan man begära!

OJJJ höll ju på att glömma, Viggo fick även testa lite fågel idag! Med matte funkade det inte så bra..  men Moa är ju sååå mycket coolare å då gick det an! Då plockade viggo pippin för dagen en Knipa ifrån buskagen och bar stolt omkring på den. Denna pippi fick även följa med hem så både Viggo och matte kan träna! En vinge kom också med denna underbara gåva så nu jäklar ska här tränas vilthantering!

Vi kom fram till skogen lite tidigare, så jag passa på att fota min favorit.....
image659

image660

image661

Åsså fota vi lite under fikan med =) Fler bilder kommer... när jag lyckats med saken att dela mappar.. HJÄLP NÅN???

image662

image663

Hur enormt söööt får man vara!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0