Del 3 jaktkurs!

Så igår var det då dags för del tre av jaktkursen, på dagens program stod närsök och dirigering. Två saker som vi testat på lite förut men inte direkt tränat någon gång på egen hand. Men nu så har vi ytterliggare saker att träna på  i skogen =)

Närsök:
Vi började helt enkelt med att sätta hunden gå en bit ifrån och strödde sedan ut en näve godis, skickade hunden på ett ut kommando, och när hunden var i området så visslade vi närsökssignal/ sa Leta, leta....

Jag satte viggo, strödde ut en näve godis (tråkigt torrfoder), skickade honom och blåste närsökssignal. Inga problem han slår på näsan och knaprar godis. Tanken är att sedan att öka avståndet till målområdet, och sedan ska ju så klart godiset inte vara föremål för att näsan jobbar utan en dummie eller två är ju nästa steg när jag kan ta bort retningen att Viggo alltså inte får se mej sprida ut godis utan får helt jobba på mina direktiv! Träning träning!

Dirigering:
Här gjorde vi mycket osm vi gjorde sist vi testa dirigering, Satte Viggo mot mej och tränade endast ut kommandot idag, för att inte blanda ihop och mixa allt för mycket i viggos huvud. Placerade leksaken i detta fall bakom Viggo gav stopp, tecken och signal och sedan UT tecken, måste bestämma mej där, tror jag ska använda båda händerna men inte hundra hundra än..

Det var allt för denna gång! Men vi stannade kvar lite efter och tränade lite inkallning med pipa, något som gick kanon! Trots att det var vatten framför oss så vände viggo i farten, mitt i kissningen o mitt i nosningen för att komma till mej när jag vissla! Duktig favorit! Vi jobbade mycket lös idag, men med vår käre kompanjon "linan" efter. Tycker det fungerar bra, den hänger ju bara där. Som nödfall!

Idag väntar en skogspromenad med Sarah och Yoggi, kombinerat med lite jaktträning. Dagens övningar blir spontana inkallningar, sök och linjetag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0