Så var lydnaden igång igen!

Idag tog vi oss i kragen o åkte iväg på samträningen på SBK, med Goldensällskapet. Idag var vi peppade. Hade inte så supersmaskigt godis å en ny plan för vår träning. Träna på plan belöna utanför, som på tävling. Detta fick gälla för linförigheten.

Vi började värma upp brevid planen, såsom på tävling. När jag kände att jag hade Viggo med mej gick jag ut och körde lite fot på planen, några halter, lite svängar och nån helt om samt en språngmarsch! Wihoo! Det gick toppen! Sen sprang vi av planen och smaskade frolic o myste. Åsså samma grej igen, men denna gång var viggo väldigt påverkad av de andra hundarna runt omkring. Två var helt nya för Viggo och det var rätt trångt så där körde jag ett kortare program och sprang av för att belöna igen. Sen gick vi in på planen och bara myste med kontakt. Vi satte oss mitt i allt och jag belönade Viggo varje gång han tog min kontakt. Sen tralla vi av planen med kontakt! Nöjd! Så nu blev det paus, hjälpa de andra o fika!

Efter fikat hade jag bestämt mej för att satsa på läggandet från ställande (Eeá ser du!!!hihi) Viggo var riktigt taggad idag och sådana snabba lägganden som han gjorde idag har jag nog aldrig sett. Han riktigt kastade sej i backen osså belöna jag direkt osså gick vi igen.. så gjorde vi några gånger. Inget helt moment utan bara kommandot ligg från stående under sakta kort gång. Jag gick aldrig ifrån men gav kommandot utan att titta eller ge dk, vände runt o belöna!

Vi avslutade vår enskilda träning med några apporteringar, men inget att säga om dem, han är som vanligt tjuvar o rullar lite. Nejar jag så släpper han! Logiskt egentligen! Sist la vi en tävlingsmässig plats med fyra hundar. Där jag bad TL, Moa att harkla sej lite åt viggo när han såg ut som att han försvann in i en lekvärld, eller nosa! Han såg rätt chockad ut första gången sen var det som om han suck okej, fine jag hör dej! Är så stolt över min plutt idag, då Egon en herre inte ville ligga utan när vi lämnat hundarna och vänt upp bestämde sej för att hänga på matte i fullrulle! Visserligen var det en hund emellan Egon och Viggo men Viggo låg utan några ryck i benen! Det var en vinst för hans lilla matte! Tack Egon nu har vi tränat på det med =) 

Kom på att vi inte använde vår apa idag som belöning! Bara mys o smask! Kanske behövdes lite variation i både sätt och godis o en låång vila! Är helnöjd med vår träning idag. Duktig skrutthund! Matte gillar dej! Massor idag!


Kommentarer
Postat av: Moa

Det är så bra att ha planerat vad man ska göra! Han går framåt med stormsteg Viggolinen, glöm inte det! Stressa inte! Han är en ung hane med massor av bus, bara att ha tålamod och jobba med kontakten mellan er när allt känns hopplöst. Idag såg det riktigt bra ut det jag såg! Kram

2007-10-21 @ 23:08:16
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Johanna och Viggo

åå tack! Idag kändes det toppen. Jag var som sagt förberedd på mina moment för dagen å sprang inte bara vidare för att det gick bra. Jag lär mej! Å Viggo han kämpar. Å vad jag kräver egentligen.. vill ju så mycket.. Men han har så mkt på G nu! Får skärpa mej å tänka på min lilla hund i det stora formatet!

2007-10-21 @ 23:22:31
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/
Postat av: Annelie & Martin

Jag tycker att ni har kommit jätte långt. Ni är så duktiga och som Moa skriver Viggo är ju så ung fortfarande.
jag måste få ordning på läggandet, nu kör jag som fasiken i veckan och så får vi se vad det ger för utdelning nästa söndag. Kramisar

2007-10-22 @ 06:42:05
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Angelica

Egon ställer så gärna upp!!! är dte något han kan så är det olydnad ;)
Kramis

2007-10-22 @ 13:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0