Lydnad

Idag körde vi lite lydnad på morgonen med ett glatt morgonpiggt litet gäng, Moa, Sarah och Anneli osså jag inklusive alla hundar.

Började med att värma upp viggo enligt tävlingars alla regler, alltså off planen. Detta börjar fungera bra nu, han kan fokusera även utanför en appellplan. Sen hjälpte Moa oss med kommenderingen av ett linförighetsprogram. Viggo tappa position nån gång och missa en halt. Väste lite på honom då och gick vidare, sedan hittade han en äckelfläck som han inte skulle gå över. Då bestämde jag mej för att visa att även i tävlingssituationer kan matte korrigera och prata allvar. Så vi diskuterade saken lite och fortsatte sedan.
Summa summarum, jag måste inte vara så förbaskat lydig (citat Moa) utan förbereda halter och svängar mer noggrannt. Testade bara att förbereda bättre några gånger och fick genast bättre resultat.
Till tävlingen;
BEHÅLL LUGNET! FÖRBERED!

Sedan avslutade jag vårt pass med ett läggande under kommendering av Moa. Han börjar huka sig direkt på kommandot men tvekar lite, därav ett segt läggande. Måste belöna inititivet snabbare! Öka säkerheten! Annars okej, han la sej! Han är även rätt snabb på fötterna när jag ställer mej brevid och Tl kommenderar sitt. Så vi jävlades lite med Viggo bus. Jag sa ligg o moa kommenderade sättandet på olika sätt medan jag belöna Viggo för att han låg. Hoppas det gav lite!
Till tävlingen:
VAR TYDLIG I KOMMANDOT!! BETONA LLLLIIIGG!!

Där nöjde vi oss och fikade oss sedan igenom den tiden vi var på bruksan osså heja p de andra såklart =)

Kommentarer
Postat av: Angelica

Inte lätt det där med lydnad.... Ibland känns det mer som det är jag än Melker som behöver lära mig...
KRAM

2007-10-30 @ 18:51:16
Postat av: Hanna

Det kommer säkert att gå jättebra på tävlingen! Jag rekommenderar varmt att verkligen betona LIIIGG, det fungerar nästan alltid =)

2007-10-30 @ 21:56:42
URL: http://hannaochisa.blogg.se
Postat av: Moa

Jag var jobbig, jag vet ;-) Kraaam

2007-10-30 @ 22:06:05
URL: http://lucasflock.se
Postat av: Johanna och Viggo

Angelica: Jag håller helt med!
Hanna: Jaa nu jäklar!
Moa: Jag behöver det, att du är jobbig alltså=)

2007-10-31 @ 10:03:04
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0