Duktig hund! Bra dag!

Idag är min vovve dyr! Han har skött sig toppen great! Vi slappa hela förmiddagen och nja rätt långt in på eftermiddagen innan det blev dags för jaktträning i Orrefors. Hade nästan bestämt mig när jag åkte för att inte bryta vårt braiga mönster genom att utmana ödet och därmed enbart träna på stadgan och lydnaden. Så, så fick det bli! Viggo fick ännu en gång titta på! Idag var inte vilken gång som helst utan idag var han strålande, inget försök till att knalla. Gick fint vid min sida, var lyhörd och tittade uppmärksamt på de andra när de tränade. Urban gladde oss ytterliggare genom att bekräfta det vi känt, att Viggo är mera med oss o mer lyhörd än tidigare. Ett stort framsteg, hård träning som ger resultat, det gillas!

Direkt efter åkte vi till bruksan för att möta upp Puma och Isa med mattar för lite lydnadsträning. Det var rätt folktomt överallt men Viggo och jag gick ner till planen med staket runt, där även ett hopphinder finns. Viggo var väldigt lyhörd och visade inga tecken på trots. Började med några hopp som han gillar å de gick fint, ingången kan förbättras avservärt men kommandots innebörd vet han mer än väl nu. Fortsatte med lite fritt följ och några ställanden och lägganden. Bra att vara inhägnat då kan jag belöna ställandet med boll bakom. Snygga var de idag iaf, å läggandena var betydligt bättre än i torsdags. Fortsatte med några inkallningar och där hade viggo kanon fart, lite för hög, han dunsar nämligen rätt in i mej, eller sladdar omkring bakom mig. Efter ett par st trappades dock tempot ner och ingångarna blev lite bättre. Han sätter sig fortfarande ganska snett men ska träna på dem separat istället. Fokus nu är att han kommer in till mig. Nöjd med genomgången av momenten valde jag att skippa platsen. Nu hade jag ju vunnit hela dagen, dumt å falla på mållinjen lixom!

Tror mycket funka idag för att jag var trygg, det vara bara vi i "hagen" han kunde inte sticka iväg å jag kunde belöna med bollen vilket gör att han blir mer alert å tycker att det är roligare.

Kommentarer
Postat av: Alma

Du börjar bli duktig du Viggo, men så har du och din matte ju också tränat mer än mig och min slöa husse. Men nu är vi igång så, så småningom kommer jag nog också att fixa det som du klarar idag. //Alma

2007-05-14 @ 20:58:22
URL: http://almaacorn.wordpress.com
Postat av: Johanna och Viggo

Alma: Ja någon vidare apportering har vi inte kört på länge men lydnaden funkar kanon ibland å inte alls ibland. Trots tror jag det stavas =)Ni är dukiga ni! Kämpa på! Voff Voff Viggo

2007-05-14 @ 22:59:01
URL: http://freewebs.com/vovvenviggo/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0