Nytt moment: Ställande under gång!

Så var det kurs idag igen! Alltid lika skojigt! Dock så har Viggo o jag tränat en massa annat å inte direkt lydnadsmomenten.. men det var inget som märktes idag faktiskt.. tvärtom tyckte han var pigg å alert som tusan idag! Dagens nya moment var Stanna/ Stå under gång. Vi har valt att använda Stanna för det är två stavelser och därmed lättare för hunden att uppfatta, inte lika kort som Stå!

Passet inleddes som vanligt med linförighet. Å vad mycket bättre vårt fotgående har blivit. En enorm skillnad å matte börjar bli bättre på kommenderingen med.. jag hör mycket bättre nu, förmodligen för man är säkrare på kommandona! Viggo hängde med superbra i både höger- vänster- och heltom svängar. Han är mycket mer motiverad å piggare å alertare nu. Å godiset kommer senare. Har det i handen tillsammans med kopplet men han får det inte förrän efter avslutat övning =) Det är bra, det innebär att motivationen å glädjen finns där inte bara en godishund. Platsliggningen i grupp funka med mycket bättre idag. Han är mycket mindre orolig å ängslig rörande vad som sker i omgivningen. Håller fortfarande koppellängd för att inge trygghet i platsen å jag kör vidare på det.. Ville inge trygghet innan jag lämnar honom. Idag utmanade vi ödet lite å sprang förbi våra hundar, gick runt å stod bakom. Även förre instruktören Lars kom förbi springande två gånger, framför och bakom. Under alla tester så låg Viggo kvar, dock så vände han runt liggande så han låg på sidan vid ett tillfälle. Men inga rumlyft inte!

Sedan delade vi upp oss och körde; inkallningar, läggande under gång och apportering.
Inkallningarna sitter okej, kan bli mera fart å ingången behöver slipas på. Men han lystrar fint på kommandot och inga tjuvstarter. Läggandet under gång, är bara i startskedet. Mer träning behövs men inga problem med det so far! Han lägger sig, om än lite seg i baken. Ligger kvar när jag fortsätter gå ett par steg å ligger kvar hela tiden till kommandot sitt. Kan resa sej om jag inte är noggrann med hur jag belönar.
Men så kommer vi ju till vår akilleshäl apporteringen, intresset är det inte nåt fel på han kan hålla fast den, gå fot med den, sitta med den osv. men han är allt annat än snäll emot den. Vår stackars bock är lite trasig. Under gången med apporten går Viggo och dribblar med den. Hmm.. dumt! Mycket dumt! Men snälla Eéa ska hjälpa imorn förhoppningsvis så vi ska lösa det med.

Efter fikapausen värmde vi upp med en omgång linförighet och en platsliggning. Inga problem där heller. Samma grejjer som tidigare! Sen var det dags för dagens nya moment: Ställande under gång! Vi har tjuvtränat lite i detta tidigare men inte nåt seriöst direkt. Hursomhelst, hunden ska på kommando Stanna eller Stå stanna och stå kvar på platsen medan föraren fortsätter framåt. På kommando vänder föraren om och återvänder till hunden som på nästa kommando sätter hunden och momentet är avklarat.  Själva ställandet funkar riktigt bra för att ha tränat så lite. Jag använder handen som broms mot nosen å vänder runt honom, tar ev. några steg ifrån, men inte med ryggen mot i detta läge. Detta för att inte riskera att han tassar efter. Hursomhelst ställandet funkar. Problemet uppstår närjag går tillbaka han står kvar men när jag intar fotposition sätter sig Viggo automatiskt.. Klur Klur. Anna hjälpte till å tillslut så fick vi honom att stå även när jag ställde mej brevid. Detta uppnåddes genom att jag cirkulera runt honom och upprepade Stanna varvat med beröm men kom aldrig så nära att han hann sätta sej ner. Sista omgångarna jag körde kunde jag även ställa mig i fotposition utan att han satte sig. Wiihoo! Där var vår övning slut. Sitta på kommando kan han så vi lägger inte till det förrän Stanna sitter som ett smäck!

Passet avslutades som vanligt med en tandvisning! Tack för idag slut för idag!

Psst du har väl inte missat vår nya hemsida www.freewebs.com/vovvenviggo/  =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0