Dag 1, weekendkurs med apportering och jaktlydnad; Eftermiddagen

Väl hemma hos seabirdarna fick vi en underbar middag. Köttfärslimpa med kokt potatis och murkelsvampgräddsås, en mumsig sallad å gele till det. Helt ljuvligt gott! Inte nog med det så avslutades middagen med efterrätt, glass å coctailbär med jordgubbar.. Mätta å belåtna lämnade vi den seabirdianska residensen =)

Eftermiddagspassen inleddes med lite lydnadsövningar för att få igång magar, ben, tassar å hjärnor. Lite liknande övningar som under förmiddagen. Sedan visade Lene mej å viggo hur vi kan övervinna vårt problem genom bakvänd apportering. Detta innebär i korta drag att man inte kan misslyckas då belöningen alltså dummien befinner sig hos föraren. Det går till så att jag satte Viggo och gav honom kommandot stanna kvar, för att han inte ens skulle få chansen att knalla så stannade Lene med Viggo som kvarstannande stöd. Sedan gick jag ca 20 m ifrån Viggo och satte mej på huk mot honom med dummien framför mej inom räckhåll. Sedan kallad jag in Viggo med ett hit/ eller med pipa. När Viggo sedan kom in till mej kom han mot mej å var i min famn när han greppa dummien. Då kopplade jag honom utan att röra eller byr mej om dummien bara uppmuntrade ord å klappningar. När kopplet var på så gick jag å viggo omkring lite utan att jag brydde mej om dummien utan den fick han ha själv. Efter ett tag så bad jag om den å han lämnade fint över. Tanken med denna övning är att hunden springer in i ens famn istället för bort ifrån en, vilket är hundens naturliga beteende. Sedan bygger man på övningen å låter dummien ligga längre ifrån en själv men fortfarande placerad så att hunden tar dummien i rikting mot föraren.

Detta var den övning som viggo och jag tillsammans med visselträning fokuserade på under eftermiddagen. De andra lite mer rutinerade vovvarna tränade dubbelmarkeringar för fulla muggar. Danne, jag och Viggo gick iväg en stund medan de andra tränade dubbelmarkeringar för att träna inkallning med visselpipa. Viggo är inte invisslad så att säga, har aldrig visslat till mat eller så. Har börjat lite smått ett par gånger denna vecka men inte nåt märkvärt. Men idag så tog vi tag i den träningen å redan efter ett litet tag fatta Viggo galoppen å lystrar jättefint på pipan. Självklart sitter det inte fullt ut 200 %igt men vi är en bra bit på vägen. Imorn väntar mera bakvänd apportering, inkallning å lite andra fortfarande hemliga övningar. Både vovve och matte ska även få möta vilt imorn.. iii.. måste gaska upp mej angående fåglar!

Å vi alla har idag fått en stor portion av passivitetsträning. Viggo har fixat passivitetsträningen superduperkanon! Inte ett ljud! Inte ett pip ifrån min duktiga herre! Trots det faktum att ett flertal vovvar pratade högt o ljudligt!

Nu är hela familjen Olsson Ring superdupertrötta så snart väntar sängen för att orka med ytterliggare en kanondag!

(Bilder från helgen kommer ut imorgon kväll, ska höra med alla så det är okej först bara!)

Kommentarer
Postat av: pamela

Hej låter som ni haft en givande helg va kul!
kramis

2007-03-11 @ 14:23:37
Postat av: Johanna och Viggo

Pamela: Jaaa verkligen! Mer sånt här vill vi ha! Vilken inspiration! HA det bra! Kram

2007-03-11 @ 17:38:35
URL: http://vovvenviggo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0