Glömde juh!!Underbart träningspass!

Jag glömde ju mitt och Viggos helt underbara träningspass och myspys kvällen med Hanna och Isa! Vi hade bestämt träff för träning i fredags och träningen skulle rundas av i en myspys kväll med mat å trevligt sällskap! Jag dök upp på bruksan lite tidigare än Hanna och till min lycka var vi ensamma! Bestämde mej för att köra utan koppel idag å se hur det funka! Å till min underbara glädje så funkade det! Viggo var med, alert och följsam! Underbart! Körde mkt kontakt. Mest i form av kort och längre sträckor av fotgående. Så fort Viggo kom upp fint vid min sida, kommenderade jag fot och belöna snabbt som attan, med hans favvoboll i snöre! Lyx när man kan belöna med den på håll.. å låta honom springa iväg efter den! Får en helt annan hund å träna med då! tempo och motivation ökar avsevärt!!

Körde även några hopp för att peppa upp honom, de taggar honom massor. Hoppet var fin fint i fredags! Flöt på utan problem. Även inkallningen funka great! Både själva och i sällskap. Utmana ödet lite å kallade honom förbi Isa runt Isa och gick fot tätt inpå henne =) Å min älskade fyrbenta var så underbart bra! Hanna kommenderade oss i fotgåendet å jag måste sluta glo på Viggo han ska ju ha kontakt med mej inte tvärtom. Det börjar bli bättre jag kan sträcka på axlarna å fästa blicken framåt men jag faller lät ner å är där igen med mina ögon... Men när jag barskar till mej så har vi en riktigt fin linförighet! Det går framåt å det är skönt! Körde även lite budföring å även då var Viggo med på noterna. Trots att Isa satt å prata lite så strunta han i henne å sprang som ett spjut emellan mej och Hanna. I pauserna låg han fint å slappa.. inga tjuvryck eller lekinviter. Låg själv å satt även lite bunden å sa då inte nåt! Duktig älskling!

Det hände två riktigt såna magic moments under träningen. Såna gyllene stunder när man blir såå lycklig, såna roliga stunder som man kan skratta åt flera dagar efteråt. Förutom en väl genomförd träning så lyckades Viggo med det där lilla extra.

Nr 1: Vi träna med ett kedjestryp, som tenderar att åka av i farten då det inte hänger ett koppel i. Det rasade av när Viggo efter ett kanon fritt följ, belönades med sin boll. I full fart satte han av efter den. Någon gång då for halsbandet av, vilket inte jag såg. Viggo dröjde kvar på en fläck, så jag kallade in honom å Viggo fjanta lite å dröjde sig kvar, på väg in vände han upp igen till samma plats. Nää kom nu ska jag  å gjorde mej lite rolig. Lite tveksamt kom Viggo och vi träna vidare. Men han hade hela tiden en dragning mot denna platsen å vid ett tillfälle så stack han dit. Nää sa jag å kalla in honom. Sen gick vi för att köra några hopp. Det är då jag ser att NEJ han har tappat halsbandet. Lycka till å hitta det tänkte jag. Men ååå såklart slog det mej, det var ju det Viggo markerat för mej X antal gånger. Frågade Viggo helt sonika var är halsbandet? Å Viggo satte av i full fart mot det å smakade lite på det men, nää han bar det inte till mej utan ställde sig där å vänta tills jag kom dit. Älskade kloka hund! Vad skulle jag göra utan dej! Duktig pojke!

Nr 2: Under en paus, för oss så tränade Hanna och Isa apportering. Hanna lånade vår apportbock o lämnade den sedan i väskan. Ett tag efter det reser sej Viggo upp, går bort till väskan, plockar upp apportbocken med ett klockrent grepp bär den utan tugg till mej å bjuder upp den till mej! Allt detta på eget bevåg! Älskade lilla hund igen! Träning ger färdighet. Samarbetsviljan på topp! För att inte tala om motivationen! Självklart tränade vi lite med den! Några apporteringar enligt ettans regler och några kast! Å den lilla fyrbentingen, höll den dock med lite omtag/rullande i munnen men han höll. Å när han fick hämta den kom han raka vägen in till mig! Märk väl trots störning!

Efter träningen fick hundarna busa av sej lite, Isa skita ner sej nåt enormt så det blev en tur till Svinö för lite hundbad! Sen hem till oss å laga härlig Lax i hummersås och nypotatis till! Smaskens. Hanna och jag pyssla lite inför Markus födelsedag och hundarna däcka på golvet. En underbar em/kväll fick vi!

Oj vad långt detta glömda inlägg blev men det var såå härligt å se honom! Härligt å känna att han faktiskt har kul å att motivationen, tempot och färdigheterna går framåt! UNDERBART!

Kommentarer
Postat av: Hanna och Isa

Det var roligt att det gick så bra som det gjorde! Ni är så duktiga ni! =)

2007-06-17 @ 22:55:01
URL: http://hannaochisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0