Lydnadsträning i Smedby

Idag var det tänkt att vårt lilla gäng skulel gå en promenad, men då det imorgon stundar en jaktträning för sigge och Zombie´s matte så bidde det en träning i Smedby idag istället, på vårt nya guldställe =)
Sigge träna jakt å skötte sig betydligt bättre än förra jaktträningen på Birdhunters, så det bådar ju gott inför imorgon. Zombie hade kontakt med sin matte å körde nej övningar, åsså vi! Jag och Viggo då. Vi skulle i mitt huvud i min plan ha försökt att kolla hur vi låg till i de olika momenten inför allmänlydnads passets prov.

Viggo och jag tenderar dock att bli lite ofokuserade å konstiga på andra platser än plana gräsmattor, grusplaner mm, såsom en apellplan exempelvis så vår träning bytte spår. Vi försökte oss på träning utan godis. Fot utan nåt som helst godis är svårt. Att inte öka viggos motivation till att traska breve mej uppmärksamt UTAN godis är klurigt. Kan tänka mej att det är lite tidigt att plocka bort detta hjälpmedel i dagens läge.. men vi får se..Jag övergick hursomhelst till lite lock å pock med hjälp av en godis.. vad jag däremot gjort ett tag nu är att förlänga sekvenserna. Han får jobba mer för en godis nu än tidigare.

Vi körde hursomhelst fot med halter och mycket svängar, då viggo tenderar å sega lite, men idag var han alert å me om än något lättstörd av omgivningen, visselpipor och dummiesar =) Men den fokuserade Viggo skötte sej kanon idag i fotgåendet.

Sen fortsatte vi med lite sitt stanna kvar varvat med några inkallningar. När vi träna där i godan ro kom helt plötsligt Tove och Sigge traskandes med en ring med dummiesar, aha tänkte viggo hon är skoj hon å for iväg, till Tove, inte Sigge som jag först trodde. Jag sprang lite o tjoade å kallade sen in honom å HOKUS POKUS han kom som ett skott in =) GLAD MATTE!

Sen hjälpte jag Tove lite med å kasta en dummy här o en där, så viggo satt bunden å fick lite träning på det! bra för honom! En vacker dag ska han sitta kvar utan å bli bunden!

Efter ett tag samlade vi ihop oss allihopa å körde en NEJ övning, liknande den på kursen, godis på fat å inte ta den! Men idag så pockade fatet å godisen på vovven å vi fick kämpa mer.. känns som att nej funkar bättre å bättre.

Strax innan det gick Viggo fot å Tove fjanta med alla dummiesar framför oss å ett bestämt nej fick viggo att sakta ner å behålla rätt position, å det är mycket bra..

Under ca 30 minuter hjälptes vi åt lite med övningar å Viggo fick stundtals sitta/ligga fritt inom ca 2 meters avstånd till oss andra samt de andra vovvarna.. å här blev jag ruggit imponerad av Viggo som kunde ligga still breve Sigge med oss andra samt Zombie som störde å fjanta bara nån meter bort. Han reste sig dock när Zombie i ilfart pinnade förbi å ville busa. Men att han skulle stanna där kan jag inte begära än.. Så de två små grabbarna tog sej x antal fjantvarv runt oss å vi försökte förgäves kalla in å FÅNGA in, tillslut stannade de o gnagde lite på varandra å då var jag snabbt där å grabbade tag i Viggo! Så var det roliga slut för de små busen!

Nöjd över Viggos prestation främst på slutet så begav jag mig till bilen igen med en hoppträning på vägen! Jag måste definitvt bli mer strukturerad i min träning.. inte köra allt på samma gång utan fokusera på en lr två moment per gång!

Hann ju såklart med o fota min ögonsten lite me:
tötpojken!

mattes pojke

Kommentarer
Postat av: anna

vilka fina bilder!!

anna

2007-01-25 @ 09:00:12
URL: http://annazelda.blogg.se
Postat av: Ella

Jag hittade din blogg genom en annan. Ville bara säga att det var en jätte söt labbe :) När jag kollade efter så upptäckte jag att vår labbe även kommer från samma kennel, lustigt.

2007-01-25 @ 11:51:39
Postat av: Johanna

Ella: Tack så mycket, han är min ögonsten =)
Vad skojigt! Vad heter er guldklimp då? Ni har ingen blogg/hemsida?

2007-01-25 @ 20:29:51
URL: http://vovvenviggo.blogg.se
Postat av: Ella

Jag förstår verkligen det. Labradorer har en så underbar personlighet.
Vår lilla och lilla heter Sally (10 år nu), minns dock inte hennes kennel namn. Nej ingen blogg eller hemsida ännu men jag funderar på att fixa en blogg :)

2007-01-26 @ 09:40:40
Postat av: Ella

Har lagt upp en bild på min älskling i min egna blogg. Om du är intresserad av att kika. Har även för mig att hon heter Trendmakers undercover eller något liknande.

2007-01-26 @ 18:02:03
URL: http://tuddiz.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0