Då var vi igång igen!

Idag var det första kurstillfället efter juluppehållet.. Träningen gick överlag kanonbra, trots den bristande träningen i jul och nyårshelgerna!

På schemat idag stod som vanligt kontaktövningar, passivitet å visitation, där vi genomförde samma övningar som tidigare gånger. De funkar jättebra med viggo. Han har blivit mkt bättre på passiviteten, kommer till ro lättare å gräver inte så som han kunde göra förut. Visitationen är inte heller det nåt problem, Viggo blir glad men inte överglad, håller sej på rumpan eller i vissa fall på fyra tassar. Kontakten kan jag inte heller klaga på.. men farten däremot.. det slår igenom emellanåt att han är lite labbetrög =) Han har jättefin fart stundtals men då vill det till att jag jobbar..Så det är bara för mej å kämpa!

Dagens nya stora grej var inkallning! Viggo kan kallas in stundtals jättefint å ibland undrar jag om hunden är DÖV, visst det är nog lite trots, för han vet vad hit betyder..Det vet jag!
Vi fick själva välja om vi skulle köra med eller utan koppel, jag valde utan en bit ifrån de andra!

Så jag koppla av, gav kommandot sitt, stanna kvar å gick, första gången reste han på sej men stanna kvar så jag gick tillbaka å korrigera, sen gick det utan problem flera ggr. Jag gick ca 50 m ifrån o kalla med kommandot HIT, samt hjälpstyrde honom in till min vänstersida. Även den delen börjar han fatta. Det vi måste jobba på där är mitt problem, att jag korrigerar mej efter honom, något som kan kosta oss poäng på tävlingsplanen i framtiden.. så ajjabajja inte flytta på mej, utan vänta in å beröm i massor då han är i rätt position. Vi fick mkt beröm av Lars, vår tränare, vilket alltid gör mg lika glad =)

Passet avslutades med läxgenomgång, till nästa gång ska alla träna på ingången i inkallningen, inkallning samt stanna kvar kommandot. Det ska vi verklige göra för nästa gång missar vi, då vi är uppe i fjällen å har det bra!

Nu ligger en supertrött hund vid mina fötter å sover så sött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0