Härliga härliga träningsgäng!

Gårdagens vårfest var hejdundrande skojig! Mera mera önskas! Men även om det var partaj igår så är man hundägare dagen efter. Klockan åtta imorse slog vi upp våra ögon o svingade våra lurviga över sängkanten å tog de första stapplande morgonstegen. För klockan tio var det nämligen samling i Orrefors för ännu en jaktträning med vårt härliga träningsgäng! Idag var vi 4 unghundar, skönt med värmen att man är ett par st då blir det inte så intensivt för hundarna. Vi varvade land och vattenjobb för att svalka hundarna och för att få dem varma efter badet. Påminnelse till mej själv, kom ihåg handduk till nästa gång och till internatet! Träningen hölls vid Orranässjön i en liten skogsglänta hur mysigt som helst. Dagens viktigaste för mej att komma ihåg är
1) Att lita på min hund! Man måste misslyckas för att lyckas! Det är så man lär sej!
2) Think out-side the box! Variera mej, göm mej, spring åt olika håll, vissla, testa sitta kvar, möt upp..gör olika saker för att få Viggo till mig. JAG ska vara intressant! Nummer ett!

Vi började med enkla landmarkeringar. Alla hundar fick tre var. Viggo markera jättefint å hade bra klipp ut, syns att han nu börjar fatta vad det handlar om, motivationen blir högre å högre för varje apporteringsträning. Jag tänkte inte utanför boxen utan sprang åt samma håll två gånger, vilket ledde till att viggo fatta galoppen å nosa omkring lite innan han kom in. Urban var dock framme och skällde på honom så att jag bara skulle vara den roliga. Sista gången vände jag upp in i skogen, vilket gjorde mej mer intressant för viggo å vi fick en fin avlämning utan vidare trams. Det tar sig! 

Med flåsiga varma hundar var det dags för vattenmarkeringar, viggo var första hund ut! Vatten är inga problem för en labbe som Viggo, simtekniken är det inga fel på. Vattenmarkeringar är Viggos grej, han är superalert å jag kan möta upp i vattenbrynet vilket ger fina avlämingar utan trams =) Här ser man att Viggos motor går på högvarv och motivationen är det inget fel på! Efter hans egna två markeringar var det dags för nästa hund. Leif ville tejpa fasyt mina händer för att jag ska lita på min hund å ha honom okopplad. Jag var tveksam men lyssnar väl på mästarna. Sticker han så sticker han! Det ärju träning! Härlig filosofi! Gutt med hundar som inte tar åt sig av en flygande labbe, utan mest skakar på huvudet =) Viggo såg iallafall sin chans till att få ytterliggare en markering å ett vattenjobb utfört så han stal Disas första markering, grymt men sant. Efter det gjorde vi en fuling! En fuling jag kommit att älska!

Jag tog viggo i koppel å gick upp i skogen för att varva ner honom, väl där koppla jag på ett Falsk frihet! På vägen tillbaka så kommendera jag fot å satte honom senare i höjd med de andra hundarna, KOmmendera stanna kvar å tog av ett koppel å lät det andra sitta löst kring bröstet. Felix var den för tillfället arbetande hunden. Rätt var det var så fick viggo för sig att stjäla en av hans markeringar å försökte sticka ut i vattnet men Tji fick han! Där var jag minsann med! HA snabbt som attan korrigerade jag med ett lagom hårt ryck å ett bestämt morr och nej!  Viggo försökte detta en gång till men insåg sen att det inte var lönlöst. Så trots att han alla gånger trodde han var lös så satt han. Hmm känns som att det tog riktigt bra! Gjorde lika dant under fotet upp till söket. Koppla, koppla, la av ett. Lät Leif trissa upp honom å sen agerade jag när han försökte ta sig friheten! Efter det fick jag mkt bättre fotgående med viggo. Han var mer skärpt å med mej! Inga direkta utsvävningar! Sista övningen för dagen var ett sök för alla fyra hundar. Viggo sökte fint. Hittar det han ska å inget annat tjafs. Inget kissande eller så. Skönt! Lite trams med avlämingen men mkt bättre en från markeringarna. Det syntes att han var trött på sista skicket men han jobbade å tog in sin dummie! Duktig kille! Han vet verkligen vad han ska göra =) Måste dock lyfta viggos nos, så han ska få mera dummiesar som ligger högt så han måste upp med nosen!

Super nöjd med dagen, då det känns som att jag som matte tagit flera enorma steg framåt som förare idag, avslutade vi dagen med att beundra de äldre hundarna som körde lydnad inklusive löptik, ett stort sök där flera hundar jobba på samma gång, inklusive löptik åsså även över dammen. De är ritkigt coolt att se att alla hundar kan mötas på söket å under lydnaden i princip ha nosarna i rumpan på varandra å mötas supertajt utan ett enda gruff! Underbart, det är så det ska vara! Till helgen väntar jaktinternatet ska bli sååå kul! Längtar verkligen! Johhoo! Nu är vi på G med världens mest underbara träningsgäng. Med riktigt duktiga personer som mer än gärna hjälper!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0